StoryEditor

Suma sa zdá veľká, ale stále je nevýznamná

28.10.2013, 23:03

Na propagáciu vedy má ísť nebývalá suma, len náklady na mediálnu kampaň sú vyššie ako napríklad celkové výdavky kandidátov na prezidenta v susednom Česku. Nie je to veľa z hľadiska potrieb Slovenska?

Keď sa to číslo napíše na papier, zdá sa veľké, pritom ako chudobní sme, je to však nevýznamná suma. Česká republika vyčlenila na propagáciu vedy a výskumu z eurofondov dve miliardy českých korún. Polovica bola použitá centrálne a polovica rozpustená naprieč republikou. Vedu treba popularizovať a považujem za veľký hendikep Slovenska, že dosiaľ sa to dialo vo veľmi obmedzenej miere.

Koľko dosiaľ vynakladal štát na propagáciu vedy?

Každá univerzita, každá vedecká inštitúcia istým spôsobom robí popularizáciu vedy, pracoviská akadémie vied robia Dni otvorených dverí. Máme tu Noc výskumníkov, Týždeň vedy, Agentúra pre vedu a výskum mala projekty zamerané na popularizáciu vedných disciplín, ale to boli jednotky miliónov korún. Neviem, či to niekto vie spočítať, ale rozhodne to bolo malé číslo. Toto je prvý projekt takýchto rozmerov.

Ako chcete merať výsledky osvety?

Meranie výsledkov podobných projektov je, samozrejme, problém. Budeme merať návštevnosť centra vedy, ktoré by malo byť funkčné od konca budúceho roka. Pripravujeme dotazníky, cez ktoré budeme monitorovať, ako ľudia reagujú na osvetu na začiatku, v strede a na konci projektu.

Nebolo by lepšie vynaložiť tieto peniaze priamo na vedu?

To je krátkozraké. Každá oblasť potrebuje investovať do svojho marketingu, a hoci je to hrubé porovnanie, práca s mládežou môže mať práve takéto marketingové prvky. Chceme získať predovšetkým dospievajúcu generáciu, aby viac chápali význam vedy, aby to vplývalo na ich budúce rozhodnutie o kariére. Ak by sme to nerobili, o pár rokov budeme stále v takej biede ako dnes, totiž, že dávame najmenej prostriedkov na vedu v EÚ.

Čo teda človek pocíti v roku 2015, čo za tie peniaze občania dostanú?

Mal by sa zmeniť obraz o tom, čo naši vedci robia, čo prinášajú pre každého daňového poplatníka. Politici počúvajú hlas verejnosti a ak veda nebude dôležitá spoločenská otázka, politici nebudú pociťovať potrebu jej vyhovieť. Bez investícií do vedy toho v budúcnosti veľa nenarobíme a bez propagácie vedy verejnosť nepresvedčíme, že je to dobrá investícia.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
28. december 2024 18:06