Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) má do konca februára predložiť školskému parlamentnému výboru správu o opatreniach, ktoré chce rezort školstva urobiť, aby sa v budúcnosti výsledky testovania žiakov zlepšili. Hlavnou témou dnešného rokovania výboru boli výsledky medzinárodnej štúdie PISA, podľa ktorých sa slovenskí žiaci ocitli pod priemerom krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Minister na rokovaní výboru predstavil niekoľko krátkodobých a dlhodobých návrhov na riešenie súčasnej situácie. Z krátkodobých má ministerstvo v pláne nabádať učiteľov, aby zlepšili disciplínu na vyučovaní či zlepšili dochádzku žiakov. Taktiež by sa mal upraviť čas vyučovacej hodiny tak, že by sa skrátil čas na vysvetľovanie látky a väčší dôraz by sa kládol na aktivitu žiakov. Z dlhodobých zámerov uviedol, že by sa mal klásť väčší dôraz na predškolskú prípravu, či mali by sa sprísniť kritériá pre budúcich učiteľov. "Bude tam viacero odporúčaní. Ja som si preto vyžiadal oddychový čas, aby som mohol kvalitne pripraviť tieto rozhodnutia, aj na základe stanovísk expertov," uviedol šéf rezortu školstva na margo správy. Podľa jeho ďalších slov na prelome januára a februára by sa malo k tejto téme uskutočniť stretnutie na úrovni Štátneho pedagogického ústavu, NÚCEM, ministerstva a odborníkov.
Ako ďalší problém označil Čaplovič motiváciu žiakov. Do zlepšenia tohto problému, by sa mali podľa neho zapojiť aj rodičia. Uviedol, niektorí totiž chápu školu ako úschovňu. "To je ten trojuholník, ktorý je dôležitý, škola, rodina, žiak. Aby to fungovalo, musí tam byť spoluúčasť," dodal šéf rezortu školstva. Podľa člena výboru Petra Osuského (SaS) by sa mal zvýšiť tlak na rodičov, aby sa zbavili istôt, že za každých okolností sa žiak dostane na strednú či vysokú školu.
Podľa člena výboru Miroslava Beblavého (nezaradený) sú problémy, ktoré má naše školstvo, dlhodobé. "Sú veci, kde sme boli tradične silní ako matematika, sú veci, kde sme tradične slabší ako napríklad schopnosť porozumieť textu, vo všetkých tých oblastiach jednoducho klesáme. A vyzerá, že ten pokles nie je daný jedným ministrom a že je dlhodobý," dodal Beblavý. Preto podľa neho treba hľadať dlhodobé riešenia. "Dôraz na jasný cieľ a jeho dlhodobé sledovanie a dôraz na kvalitu učiteľov, to je to, čo by Slovensko malo robiť," zdôraznil.
Podľa najnovších výsledkov medzinárodnej štúdie PISA sú slovenskí 15-roční žiaci vo všetkých troch oblastiach - matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti po prvý raz od roku 2003 výrazne nižšie ako priemer krajín OECD.