Nákladné autá, ktoré dnes zásobujú prevádzky v centre Bratislavy, by mohli v budúcnosti z historického jadra zmiznúť. Do podnikov by totiž tovar mali začať nosiť na nákladných bicykloch. O službu, ktorá sa dnes v Bratislave pripravuje, už prejavili záujem prví majitelia podnikov.
"Služba Cargo-Bikes funguje na jednoduchom princípe. Zásobovacie autá po novom ukončia svoju trasu pri prekladisku, ktorá pre privezený tovar poskytne svoje skladovacie priestory. Odtiaľ už potom distribúciu v rámci pešej zóny zabezpečia šuhaji na tzv. nákladných bicykloch," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Vyriešiť by sa tak podľa neho mohli rôzne kolízie áut s chodcami v centre, zablokované uličky, zničená dlažba, emisie, hluk či prach.
Nákladné bicykle sú podľa Feika ten najefektívnejší spôsob prepravy tovaru, a to najmä v centrách miest, kde vzdialenosti nie sú veľké a veľkosť infraštruktúry je obmedzená. "Nákladné bicykle sú pripravené odviezť tovar až do váhy 200 kilogramov, rozmerovo je maximum jedna plne naložená europaleta," priblížil Feik.
Hlavné mesto, Staré Mesto a cyklistická kuriérska služba Švihaj Šuhaj už uzatvorili aj memorandum o spolupráci. Josef Ošlejšek zo spoločnosti Švihaj Šuhaj vraví, že od budúceho roka by chceli začať o ďalšom postupe v projekte diskutovať s novým vedením, zmena šéfov samospráv po komunálnych voľbách totiž projekt trochu zbrzdila. Vyriešiť sa má aj to, kde umiestnia prekladisko.
"Nemôže to byť riešenie prijaté nasilu, musíme preskúmať všetky dosahy. Samospráva si musí odsledovať, aby prekladisko nebolo v konflikte s ostatnými zámermi, s výstavbou či rozvojom v danom území," podotkol s tým, že umiestniť by ho však mali na "rozumnej" hranici pešej zóny. V minulosti sa diskutovalo napríklad o prístave.
V súčasnosti je zásobovanie pešej zóny v Starom meste možné od 6.00 do 9.00 h. "Pre zásobovanie v neskoršom čase využívajú prevádzky rudly, prípadne vozidlá s celodenným vstupom do pešej zóny," vysvetľuje Feik. Koncept by tak mohol podľa neho pomôcť prevádzkam, ktoré často potrebujú doniesť jednu alebo dve debničky so zeleninou alebo mäsom. "V súčasnosti sa tam však autom cez deň nedostanú," dodal.
Podobné projekty už fungujú aj v mestách ako Cambridge, Glasgow, Brusel či Antverpy. "Tých miest, ktoré niečo také skúšajú, je zatiaľ možno 10 až 15 po celom svete. Je to však trend, ktorý tu skôr či neskôr nastúpi," dodal Ošlejšek.