Najprv pomohli ukázať, ako majú kvalitne vyrábať, a potom im zobrali prácu. Aj takto sa dá v skratke opísať situácia v senickom závode Delphi. Americký koncern sa kvôli situácii na trhu rozhodol ešte na jeseň presunúť zo Slovenska časť produkcie káblových zväzkov určených do automobilu Volkswagen Touareg do nákladovo výhodnejšieho Rumunska. Narazil však na tamojšiu nízku zručnosť. A tak prepúšťanie v Senici načas pozastavil, aby zaučil Rumunov. Dnes na Slovensku štartuje hromadné prepúšťanie. O prácu prídu stovky ľudí.
Reagujeme na dopyt, tvrdí fabrika
„Spoločnosť nám oznámila dve etapy hromadného prepúšťania. Od prvého mája plynie výpovedná lehota 196 ľuďom, o mesiac neskôr sa začne ešte ďalším 135,“ povedal pre HN Ján Kovár, riaditeľ senického úradu práce. Hovorkyňa Delphi Agnieszka Przymusinska však tvrdí, že len reagujú na dopyt.
„Aby fabrika zvýšila svoju konkurencieschopnosť, prijíma nevyhnutné opatrenia, ktoré reflektujú situáciu na trhu.“ Delphi, ktorá dodáva pre automobilky Volkswagen či Mercedes-Benz, dnes na Slovensku zamestnáva okolo 700 kmeňových pracovníkov. Už začiatkom budúceho roka by ich však v Senici malo zostať len 200.
O prácu prichádzajú aj iní
Nejde pritom na Slovensku o ojedinelý prípad. Firmy boli nútené prepúšťať naprieč slovenským priemyslom. Práve preto dosiahli za prvé tri mesiace tohto roka neslávne prvenstvo – počas nich totiž došlo k najväčšiemu prepadu zamestnanosti od krízového roku 2009.
V praxi sa tak rady pracujúcich zúžili približne o 20-tisíc ľudí. Takýto výsledok nemilo prekvapil aj odborníkov. Podľa analytika UniCredit Ľubomíra Koršňáka totiž predchádzajúce mesiace naznačovali, naopak, mierny rast zamestnanosti.