Klesajúce zisky, viaceré neúspešné projekty a doťahujúca sa konkurencia. To je situácia, v akej televíziu Markíza opúšťa jej doterajšia šéfka Zuzana Ťapáková. Mediálna skupina CME, ktorá prevádzkuje televízie v šiestich tredoeuróspkych krajinách, včera oznámila, že ju vo funkcii nahradí prekvapivo Rakúšan Matthias Settele. O zmene v Záhorskej Bystrici sa hovorilo už dlhšie. Mediálna analytička Zuzana Mistríková ju dáva do súvislosti s augustovou rezignáciou šéfa CME, Rumuna Adriana Sarbu.
Ťapáková bola v Markíze od jej začiatku. V televízii tak strávila sedemnásť rokov. Na jej čele je od roku 2010, kedy vystriedala súčasného generálneho riaditeľa verejnoprávnej RTVS Václava Miku. Šéfkou sa stala v čase, keď Sarbu zásadne zmenil tvár televízií skupiny. „Zjednotil sa program, šlo o veľké projekty riadené z centrály, ako napríklad Superstar,“ vysvetľuje predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloš Mistrík. Podľa jeho názoru Ťapáková nemala jednoduchú úlohu. Bola pod tlakom z oboch strán. Centrála tlačila na televízie pod sebou, šéfka Markízy sa navyše musela vyrovnať s realitou domáceho prostredia.
Drahé projekty
Situácia televíznej jednotky sa postupne zhoršovala. Konkurenčná TV JOJ sa na ňu neustále doťahovala. V sledovanosti sa jej niekedy dokonca už aj vyrovnala. „Markíza nebola veľmi inovatívna,“ hodnotí Mistrík. Ťapáková, sa však môže aj chváliť. Odchádza v momente keď konkurenciu valcujú reštartované Televízne noviny a významne boduje rodinný seriál Búrlivé víno. Končia však napríklad Nočné televízne noviny, ktoré patria k jedným z prepadákov za Ťapákovej éry. Aj úspešné projekty však majú slabú stránku a tým sú financie. Kritici upozorňujú, že sledovanosť Markízy síce stúpla, programy sú však nepomerne nákladnejšie, než tie, ktoré pripravuje konkurenčná TV JOJ. Výkladná skriňa televízie, seriál Búrlivé víno je napríklad podľa odhadov výrazne drahší, ako Panelák.
Posvätený bulvár
Za pôsobenia riaditeľky sa prepadávali aj príjmy televízie. Jej šéfka nedokázala plniť čísla naplánované centrálou. Čisté výnosy klesli zo 102 miliónov eur za rok 2011 na necelých 89 miliónov v nasledujúcom roku.
Prehĺbili sa aj výpadky reklamy. „Môžu jej to vyčítať, ale pokles zaznamenali všetci. Viditeľnú chybu by som v jej pôsobení nehľadal,“ vraví Mistrík. Televízia za Ťapákovej éry čelila kritike aj pre postupujúcu bulvarizáciu programu. Tá však podľa analytičky Mistríkovej bola posvätená minulým vedením CME. „Je zrejmé, že nové vedenie sa chce posunúť niekam inam,“ tvrdí odborníčka. Posledné zmeny v CME považuje za pozitívny impulz pre celý slovenský televízny trh. „Ten je totiž v súčasnosti zacyklený.“
(Ne) šťastné rozhodnutie
„Odchod Zuzany Ťapákovej je pre mňa prekvapením,“ reagoval pre HN generálny riaditeľ konkurenčnej TV JOJ František Borovský. „Nech sú dôvody akékoľvek, neprináleží mi ich komentovať.“ Bývalý šéf televízie Mika sa k zmenám V Markíze nechcel vyjadriť. Na otázku, či bývalej podriadenej ponúkne pôsobenie v RTVS neodpovedal. Nový riaditeľ Markízy Settele to bude mať podľa šéfa licenčnej rady Mistríka ťažké, lebo pochádza z nemecky hovoriaceho prostredia. „Nepozná to tu a bude sa musieť radiť s našimi ľuďmi, aby pochodil. Nevnímam to ako šťastné rozhodnutie,“ doplnil. Meno nového šéfa sa podľa našich informácií užšie vedenie Markízy dozvedelo iba krátko pred tým, ako CME vydalo tlačovú správu. Ťapáková už včera v práci nebola, Settele ešte nedorazil.