Dvaja kandidáti, ktorí postúpia do druhého kola prezidentských volieb, by mali byť jasní. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Hospodárske noviny pripravila agentúra Focus. Podľa neho by Roberta Fica volilo 35 percent, Andreja Kisku 23,8 percenta opýtaných. Sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus hovorí, že zosadiť Kisku z postupového druhého miesta je už takmer nemožné. „Len zásadné zlyhanie v poslednom týždni kampane by ho pripravilo o druhé kolo,“ tvrdí.
Šancu nazbierať nejaké percentá navyše má podľa politológov už len Milan Kňažko. Pomôcť mu majú hlavne debaty v elektronických médiách, ktoré sú len pár dní pred voľbami ostro sledované. „Andrej Kiska nemá skúsenosti z politických duelov, je najslabší. Tu boduje Kňažko – vtipom a pohotovosťou,“ uviedol pre HN politológ Miroslav Kusý. Ľudia už podľa neho nechcú počuť falošné vyhlásenia kandidátov, že sa obetujú za národ. Čakajú skôr iný prístup, odľahčenie situácie.
Odborníci nie sú jednotní. Niektorí pripomínajú situáciu vlani v Česku, kde v prieskume bodoval Jan Fischer s 22,5 percenta. Reálne však voliči dali prednosť Karlovi Schwarzenbergovi. Volilo ho vyše 23 percent ľudí, hoci posledný prieskum hovoril len o sedempercentnej voličskej priazni.
No na druhej strane si mnohí politológia myslia, že Kiskov náskok je už neprekonateľný.
„Kiska zverejnil o sebe príbeh, ako v Amerike umýval riad. Voličov to síce zaujalo, ale viac už tento kandidát nemá čo ponúknuť,“ dodal Kusý. Politológ tvrdí, že práve v televíznych diskusiách sa ukázal Kiska ako najslabší, čo mu malo v posledných dňoch poškodiť. Ľudia už nechcú počuť falošné vyhlásenia kandidátov, že sa obetujú za národ a taktiež zaň obetujú aj svoje milióny. Čakajú skôr iný prístup, odľahčenie situácie. „A práve taký je Kňažko, vtipný, šarmantný, pohotový,“ opisuje tohto kandidáta Kusý. Ďalším plusom Kňažka je, že za ním stojí inteligencia a stredná trieda, ktorá sa zaujíma o politiku. Práve takíto ľudia sa tesne pred bojom o prezidentský palác rozhodujú zodpovedne, a predsa len idú voliť.
Zmenu môže priniesť škandál
Politológ Martin Klus z Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave hovorí, že poradie kandidátov by mohla ešte zvrátiť nejaká nová negatívna informácia o Kiskovi, ktorú by nevedel dostatočne a vieryhodne vysvetliť. A keďže nie je zdatný rečník, riziko tu existuje. Podobne Darina Malová z Univerzity Komenského hovorí, že situáciu pár dní pred voľbami by mohol ovplyvniť škandál, či takzvaná podpásová informácia. „Prípadne výraznejšia kampaň na internete a sociálnej sieti, ktorá by oslovila hlavne mladých,“ dodala Malová.
Slovenský Schwarzenberg
Volebný štáb Kňažka sa spolieha nielen na jeho schopnosť vystupovať pred kamerami. Veria, že výsledky v prieskumoch sú iné ako realita. Ako uviedol Martin Lengyel, nádejajú sa, že aj u nás nastane situácia ako v Česku. „Prieskum verejnej mienky v porovnaní s volebnou realitou bol iný,“ spresnil Lengyel. Vlani v Česku síce v prieskume bodoval Jan Fischer s 22,5 percenta. Reálne však voliči dali prednosť Karlovi Schwarzenbergovi. Volilo ho vyše 23 percent ľudí, hoci posledný prieskum hovoril len o sedempercentnej voličskej priazni.
Agentúra Focus uskutočnila v dňoch 25.02. – 03.03. 2014 prieskum verejnej mienky formou osobného dopytovania pre Hospodárske noviny. Výberovú vzorku tvorilo 1052 respondentov,