StoryEditor

Školy čaká miliónová reklama

25.03.2013, 23:00
Študentov má na stredné odborné školy prilákať miliónová reklama a propagácia.

Študentov má na stredné odborné školy prilákať miliónová reklama a propagácia, ktorú štát zaplatí PR agentúre. Štátny inštitút odborného vzdelávania si objednal propagáciu štúdia za viac ako 1,5 milióna eur. Suma je vyššia než ročný obrat niektorých väčších PR agentúr.

Súčasťou objednaných služieb, ktoré štát zaplatí PR agentúre, má byť napríklad aj zorganizovanie veľkej tlačovej konferencie za 10-tisíc eur bez DPH.

Inštitút, ktorý patrí pod ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer-SD), podpísal zmluvu na tri roky s konzorciom firiem na čele so spoločnosťou Mediamedia. Okrem iného má zabezpečiť prípravu tlačových správ, písanie prejavov či výskumy verejnej mienky.

Kampaň má byť zameraná na študijné odbory, o ktoré nie je záujem. „Väčšinu činností realizuje Mediamedia, spoločnosť Eallin Bratislava má na starosti filmovú produkciu a agentúra AKO prieskumy medzi zamestnávateľmi a rodičmi,“ opisuje úlohu konzorcia konateľ Mediamedia Marek Bezák.

Školy hovoria, že zviditeľniť by sa vedeli aj samy, keby ich netrápil nedostatok peňazí. „Určite sme schopní zabezpečiť si to sami, keby nám na tieto účely zvýšili rozpočet,“ hovorí riaditeľka Strednej odbornej školy záhradníckej v Malinove Monika Ignácová.

Ministerstvo školstva sa k zákazke nevyjadrilo, zodpovednosť za ňu nesie podľa hovorcu Michala Kaliňáka inštitút.

Ten nevysvetlil, ako vyberal dodávateľa, ani čo je cieľom projektu. Platí ho z prostriedkov Švajčiarskeho finančného mechanizmu.
Inštitút na otázky HN od štvrtka neodpovedal, zodpovedný pracovník Ján Rusnák včera odpovede prisľúbil, ale neposlal ich. Stanovisko Rusnáka napokon sprostredkoval Čapovičov hovorca. „Všetky informácie budú zverejnené podľa platnej legislatívy v stanovených termínoch na príslušných portáloch,“ uviedol Rusnák vo vyhlásení.
Projekt dohodol ešte bývalý šéf inštitútu Ivan Stankovský so slovenským Úradom vlády, ktorý spravuje švajčiarsky mechanizmus. Z programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce naň ide 3,6 milióna eur, z toho časť je na školenia a zvyšok na publicitu.

Nie z centrálnej úrovne

Vo Švajčiarsku poradenstvo a servis robia školám na úrovni kantónov jednotlivé zamestnávateľské zväzy. Rezort školstva nevysvetlil, prečo si služby objednáva centrálne. Okrem PR konzultácií zahŕňajú aj aktivity pre školy, napríklad celoslovenské súťaže.

Dve súťaže organizuje aj záhradnícka škola v Malinove, avšak vo vlastnej réžii, o projekte riaditeľka Ignácová nepočula. Jedna zo súťaží, viazania kvetov, je obvykle s medzinárodnou účasťou. „Tento rok partnerské školy z Chorvátska a Maďarska neprišli, zrejme z finančných dôvodov,“ dodala Ignácová. Publicitu si zabezpečujú na svojom webe a s pomocou kraja. „Stránku spravujú kolegovia vo voľnom čase,“ hovorí Ignácová.

Poskytli zľavu
Do projektu budú zapojené vybrané školy, podrobnosti však rezort nezverejnil. Podľa prílohy k zmluve s konzorciom, bude Mediamedia zabezpečovať pre nich aj reklamné predmety, printovú kampaň nazvanú Remeslo má zlaté dno a výrobu spotov. „Asi štvrtina projektu sú aktivity zapojených škôl, kde poskytujeme iba produkčnú podporu,“ hovorí Bezák. Maržu konzorcia odhaduje na 5 až 10 percent z celkovej hodnoty kontraktu.
Bezák hovorí, že v rozpočte je 291 položiek, a tam, kde to bolo možné, poskytli zľavu.

Veľkí si súťaž nevšimli
Podľa vestníka verejného obstarávania vyhlásil inštitút súťaž na PR služby tri týždne pred Vianocami. Oznámenie bolo publikované 3. decembra a o súťažné podklady bolo možné žiadať do 20. decembra. Najväčšie agentúry, ktoré sú členmi Asociácie PR, si oznam ani nevšimli. „Prekvapilo ma, že pri takomto objeme zákazky sme o tendri nevedeli. Nákup komunikačných služieb za milión a pol eur je na našom trhu ojedinelá záležitosť,“ konštatovala prezidentka asociácie Silvia Kušnírová.

Aj čísla o hospodárení PR agentúr svedčia o tom, že školstvo si objednáva služby v obrovskom objeme. Najväčšia agentúra Seesame mala v roku 2011 ročný obrat necelých 2,4 milióna eur, Neopublic 1,4 milióna eur, Ami Communication 1, 27 milióna eur. Obrat zvyšných agentúr, združených v asociácii, sa pohyboval od 116-tisíc do 887-tisíc eur.

Prostriedky na projekt schválila ešte bývalá vláda, PR služby vysúťažila už súčasná. Slovensko čerpá od Švajčiarska pomoc na základe memoranda s úniou. Švajčiarsku umožnila prístup na vnútorný trh EÚ s tým, že na revanš finančne podporí 12 nových členských štátov. Slovensko čerpá takmer 67 miliónov eur. 

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
27. apríl 2024 12:17