Rebríček Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy vašu školu vyhodnotil ako najlepšiu na Slovensku. Robíte niečo inak ako ostatní?
Určite niečo robíme inak. Niektoré veci náročnejšie, dôslednejšie a učíme to aj našich žiakov. A prečo? Pretože máme jeden z najlepších tímov učiteľov na Slovensku. Je to aj otázka financií, ktoré dostávame v plnej výške vďaka tomu, že máme rozumného primátora a poslancov. To je kľúčové: ľudia a financie. Potom sú to ďalšie veci. Ministerstvo zavádza letnú školu, ktorá u nás funguje ako školský klub detí, už 20 rokov. Robíme to pre rodičov, aby sme zabezpečili pobyt detí cez prázdniny. V roku 2011 sme zaviedli do každej triedy internet s interaktívnym projektorom, každý učiteľ dostal služobný počítač. Začali sme pred desiatimi rokmi. Odvtedy máme správcu počítačovej učebne. Veci, ktoré sa zavádzajú dnes, máme už niekoľko rokov. Možno sme trochu predbehli dobu. Zároveň chceme byť nezávislí od sponzorov. Na škole máme takú dohodu, že nežiadame od rodičov rôzne sponzorské dary a financie.
Školu ste prebrali pred 30 rokmi. Bola výnimočná už vtedy, alebo ste z nej spravili vy tú najlepšiu?
V čase, keď som školu preberal, bola v materiálnom aj personálnom útlme. Boli 90. roky. To sa nedá porovnať so súčasnosťou. Škola bola v zlom stave. Strecha zatekala, nemali sme priestory, odborné učebne a telocvičňu. Situácia sa začala zlepšovať po roku 2000.
Dochádzajú do vašej školy len žiaci zo Svätého Jura alebo aj z okolia?
Súčasný zákon hovorí, že ako jediná škola v meste Svätý Jur musíme prijať žiakov, ktorí tu majú trvalé bydlisko. Nemáme právo výberu už v prvej triede podľa talentových skúšok ako niektoré školy v krajských mestách. Musíme brať celú populáciu, ak zostane voľné miesto, vtedy môžeme zobrať aj deti z okolitých obcí. Záujem je obrovský, ale kapacita nám nedovoľuje prijať viac. V každom ročníku nájdete niekoľko detí z Pezinka, z Bratislavy alebo z iných okolitých obcí.
Pri zostavovaní spomínaného rebríčka sa berie do úvahy napríklad testovanie, súťaže a inšpekcie. Ako ste docielili, že vaši žiaci dosahujú nadpriemerné výsledky?
To je práca perfektných učiteľov. Rebríček má jednu výhodu. Zohľadňuje výsledky za posledné štyri roky, aby sa nestalo, že jeden rok vyletíte a druhý rok spadnete. Je tam testovanie 5 a 9. Keď sme to analyzovali, uvedomili sme si, že sme preskočili školy, ktoré sú pre talentové deti. Sú za nami napríklad súkromné školy pre talentované deti, ktoré okrem toho, že majú možnosť výberu žiakov, dostanú k normatívu na žiaka od štátu ešte viac-menej rovnakú sumu od rodičov. Takže výhodou je výber žiakov, určite nemajú žiakov so špeciálnymi potrebami a dvojnásobný rozpočet. Máme v škole bežnú populáciu a integrované deti. Deti, ktoré sú na úrovni priemeru, sme dokázali dostať o niečo vyššie a ten priemer sme zdvihli.
Ako z trojkárov spravíte dvojkárov alebo jednotkárov?
Kolegyne asi dobre učia. Majú svoje postupy. Veľkou výhodou je atmosféra. Učitelia navzájom spolupracujú. Matematikárky alebo slovenčinárky si kontrolujú plány, postupy, robia spolu kontrolné t...
Zostáva vám 85% na dočítanie.