Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš (vpravo) si s exministrom Jánom Počiatkom už v decembri vyskúšali kúpu e-známky.Marek Kmeť
StoryEditor

Prečo pokuty nechodia? Šesť odpovedí o chaotickom diaľničnom systéme

26.04.2016, 00:00
Elektronické diaľničné známky sú zbytočne zložité. Rezort vraj komplikuje aj pokuty pre cudzincov.

E-známky sú na ministerstve dopravy horúcou témou. Diaľničiari teraz pracujú na odstránení chybovosti systému, rezort dopravy zase na zmene legislatívy. Hlavy v Národnej diaľničnej spoločnosti ani na ministerstve, aspoň zatiaľ, padať nebudú. Zodpovedných sme sa však pýtali, ako to vidia napríklad s pokutovaním zahraničných vodičov či so ziskom SkyToll-u.

1. Akým spôsobom sa budú pokutovať šoféri zo zahraničia?
Zmätky v rezorte spôsobuje pokutovanie vodičov, ktorí nemajú tunajšie značky. „Chceme využiť slovenské predsedníctvo Európskej únie na iniciovanie zmeny národných dohôd o rozšírení možností lustrácií vozidiel. Aj kvôli priestupkom za absenciu diaľničnej známky,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Dopravný analytik Ondrej Matej hovorí, že pokutovanie zahraničných vodičov nie je vôbec také komplikované a na žiadne ďalšie legislatívne zmeny čakať netreba. „Sme členská krajina Európskej únie, niet tam čo riešiť. Okresný úrad si zisťuje vlastníka vozidla a pošle mu pokutu hocikam. Problém môžete mať v krajinách mimo EÚ, kde sa musíte obrátiť na príslušné ministerstvo vnútra. Okresné úrady si však za normálnych okolností vedia zistiť vlastníka takým istým spôsobom ako polícia,“ povedal Matej. To, že okresné úrady majú prístup do databáz, potvrdil aj hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov. „Budú vedieť vylustrovať aj zahraničné vozidlá,“ uistil.

2. Vyvodí ministerstvo personálne dôsledky za nefunkčnosť systému?
Hovorkyňa rezortu Karolína Ducká si myslí, že nie. Diaľničiari majú posielať pokuty do dvoch rokov. Ducká povedala, že o trestoch by sa mohlo uvažovať zrejme až vtedy, keby sa prekročil tento termín. Odborník na dopravu Jozef Drahovský vraví, že to nie je nič zvláštne. „Skôr by som vyvodzoval personálnu zodpovednosť, keby bol niekto pokutovaný neoprávnene,“ povedal s tým, že likvidačnú pokutu ešte nikto nedostal.

3. Bude SkyToll robiť v systéme zmeny? Musel by ich štát zaplatiť ako „služby navyše“?
„Naša spoločnosť je pripravená rokovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou o zmene rozsahu a kvality poskytovanej služby v súlade so zmluvou. Tá upravuje i podrobný postup pri zmenových konaniach,“ povedal hovorca spoločnosti Anton Bódis. Upozornil, že SkyToll dosiaľ od diaľničiarov žiadnu takúto požiadavku nedostal. Zmluva so spoločnosťou sa však na verejnosť nedostala, preto sa informácia, či SkyToll „zarobí“ niečo navyše, nedá potvrdiť ani vyvrátiť. Ondrej Matej si však myslí, že SkyToll si bude určite pýtať peniaze. „Je to zmena zmluvných podmienok,“ povedal.

4. Ako sa vlastne dostaneme od známky k pokute?
Vodič si kúpi e-známku cez systém firmy SkyToll. Spoločnosť následne poskytuje databázu zakúpených známok diaľničiarom. Diaľničná spoločnosť má vlastný kamerový systém a porovnáva zoznam zakúpených známok s databázou ešpézetiek, ktoré zachytili kamery. Údaje sa spracujú v Jednotnom informačnom systéme ministerstva. Do tohto majú prístup aj okresné úrady. Tie priradia ŠPZ k majiteľovi a odošlú pokutu vodičovi. Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva považuje „za nezmysel, aby to fungovalo cez toľko osôb“. Každé ďalšie narábanie s databázou podľa neho ohrozuje výsledný efekt. „Účinok kamerového systému je práve v tom, že doň nevstupuje ľudský faktor a nedá sa tak vymazať pokuta a niekoho zvýhodniť,“ povedal odborník.

5. Koľko celý systém stál?
E-známky sú naviazané na minimálne dva systémy. Predaj známok má na starosti spoločnosť SkyToll. Službu má prevádzkovať dokopy päť rokov a sedem mesiacov. SkyToll dostáva 2,78 percenta z predaja diaľničných známok. Ďalšou časťou projektu je kontrolná časť, ktorú zabezpečuje diaľničná spoločnosť. Obsahuje pevný kamerový systém a šesť mobilných jednotiek. „Predpokladaná výška celkovej investície je na úrovni troch miliónov eur,“ povedala k sume za diaľničiarov ich hovorkyňa Eva Žgravčáková. K sume treba navyše prirátať ročné prevádzkové náklady na úrovni 300-tisíc eur. Ide o peniaze na pohonné látky, dátovo-komunikačné spojenia, servis kamier a vozidiel.

6. Prečo pokuty nechodia?
Ministerstvo dopravy čaká, kým sa vyriešia technické chyby. Róbert Auxt minulý týždeň pre HN priznal, že systém zachytáva aj značky, ktoré by v ňom nemali byť. Buď ešpézetky zle načíta a označí, že treba pokutovať aj auto, ktoré má platnú e-známku, alebo sa do databázy dostanú aj značky, ktoré by mali byť od platenia oslobodené. Ako príklad uviedol vozidlá ministerstva vnútra.

01 - Modified: 2024-12-17 15:38:30 - Feat.: - Title: Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje nehoda aj kolóny 02 - Modified: 2024-12-17 14:16:40 - Feat.: - Title: Česko chce odložiť emisné povolenky na dopravu a bývanie najmenej o rok. Bude potrebných viac povolení 03 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon 04 - Modified: 2024-12-16 07:45:04 - Feat.: - Title: Na diaľnici v smere zo Senca do Bratislavy sú dve nehody, vodiči sa zdržia 05 - Modified: 2024-12-15 14:36:15 - Feat.: - Title: Nový cestovný poriadok prímestskej dopravy na hornej Nitre prináša viacero zmien
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
18. december 2024 12:28