Automobilka výrobaPeter Mayer
StoryEditor

Naše firmy na predsedníctve zarobia

31.05.2016, 00:00
Slovenské predsedanie Rade EÚ môže firmám priniesť státisíce eur. Rozpočtu sa má uľaviť vďaka sponzoringu.

Štát ušetrí milióny a firmy zarobia státisíce. Presne tak vyzerajú prvé odhady ministerstva zahraničných vecí na margo nášho predsedníctva v Rade Európskej únie. Už v súčasnosti firmy uzatvárajú zmluvy so štátom. Štát ich vyzýva, aby získali status sponzora. „Keďže ide o historicky prvé predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade EÚ, snažíme sa ho od začiatku pripravovať ako celonárodný projekt so zapojením širokej verejnosti a celej škály partnerov. K úspechu tohto projektu môžu prispieť aj firmy tým, že sa zapoja do sponzoringu predsedníctva,“ uviedol hovorca ministerstva zahraničných vecí Peter Stano.

Štát uzatvoril prvé zmluvy
Doposiaľ prejavilo záujem o partnerstvo so štátom 13 spoločností. Sponzoring v preklade znamená, že firma bude dodávať štátu tovar a služby na účely predsedníctva. Bezplatne. A za výmenu dostane možnosť používať logo a ochrannú známku predsedníctva a prezentovať sa na jeho akciách. Takisto bude rezort používať ich logá na všetkých publikačných materiáloch, v tlačových správach a na sociálnych sieťach. Štát tvrdí, že už dnes ušetril vďaka preneseniu povinností na firmy asi 370-tisíc eur. A zbavil sa aj zvýšenej administratívnej záťaže. Doposiaľ uzatvoril rezort zmluvy so štyrmi spoločnosťami. A to s trnavskou automobilkou PSA Slovakia, ktorá štátu zapožičia minivany na prepravu členov delegácií, a so špedičnou službou SMART LOGISTICS. Tá bude zabezpečovať náklad a výklad tovaru na akcie. Zmluvu na dodávku nápojov podpísal rezort s firmou VÍNO MRVA & STANKO a tiež so Slovenským združením výrobcov piva a sladu. Ďalšie kontrakty sú predo dvermi. „Ostatné zmluvy sú v procese podpisu oboch zmluvných strán a ich uzavretie sa očakáva v najbližšom období, takže zverejnené budú po ich uzavretí,“ doplnil Stano. Prezradil, že ešte pribudnú partneri v oblasti telekomunikácií, softvérových produktov, antivírusových licencií či na dodávky paliva. Podľa odhadov by mohol byť konečný účet za predsedníctvo vďaka takémuto sponzoringu nižší o asi 0,5 až 3,5 milióna eur. Aspoň to ukazujú skúsenosti zo zahraničia. Dnes sa náklady na naše predsedanie Rade EÚ odhadujú na približne 60 miliónov eur, pričom s touto cenovkou sa naše predsedníctvo bude radiť k tým lacnejším v únii.

Prilepšia si aj hotelieri 
Podľa odborníkov budú môcť firmy profitovať aj sekundárne. Vďaka prílevu zahraničných hostí. „Príchod a pôsobenie európskych predstaviteľov môže napomôcť napríklad hotelierom. Na svoje si prídu napríklad aj usporiadatelia konferencií a poskytovatelia služieb s tým súvisiacich,“ hovorí analytička Poštovej banky Dominika Ondrová. No upozorňuje, že tento prínos nebude trvať dlhšie, ako počas trvania nášho predsedníctva. Podobný názor formulujú aj samotní hotelieri. „Príležitosti vidím predovšetkým vo zvýšenom dopyte po niektorých službách, ako je ubytovanie a s tým spojené služby, ale ide o krátkodobý zvýšený dopyt,“ povedal generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky Marek Harbuľák. Práve príležitosti sú asi najčastejšie skloňovanou odpoveďou na otázku, čo prinesie predsedníctvo nášmu biznisu. „Predsedníctvo neponúka automatický zisk či progres. Je to omnoho viac o príležitostiach – či dokážu ponúknuť niečo, čo je zaujímavé a konkurencieschopné. Ak áno, môžu sa zviditeľniť a bude to pre nich vynikajúca príležitosť,“ vysvetľuje riaditeľ Centra pre európske a severoatlantické vzťahy Róbert Ondrejcsák. Podobne sa vyjadrujú aj samotné firmy, ktoré už zmluvy so štátom podpísali. Zhodujú sa, že predsedníctvo pre ne znamená nielen finančné profity, ale aj šírenie svojho mena.

Získame prestížny status
Oslovení odborníci takisto poukazujú na medzinárodnú prestíž, ktorú nám predsedníctvo prinesie. V období od júla do decembra budeme totiž hostiť až 22 ministerských rokovaní a približne ďalších 200 sprievodných podujatí. Celkovo nás tak navštívi asi 25-tisíc delegátov z krajín únie a ďalších medzinárodných inštitúcií. Pôjde už o podujatia nielen na európskej úrovni, ale skôr globálneho charakteru. Priamoúmerne tak bude rásť aj publikum, ktorému môžu naši podnikatelia odprezentovať svoje produkty. „Pre sponzorov ide aj o príležitosť prezentovať svoje produkty pred zahraničnými delegáciami, médiami i verejnosťou,“ potvrdzuje aj rezort diplomacie. Podľa Ondrovej môže predsedníctvo prispieť aj k rozvoju zahraničnoobchodnej politiky.

01 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 02 - Modified: 2024-04-10 05:18:37 - Feat.: - Title: „Géčko“ od Mercedesu má už 45 rokov. Jeho obľuba je dnes v iných sférach ako kedysi 03 - Modified: 2024-03-26 11:09:53 - Feat.: - Title: Nádej v nových typoch batérií. Pomôžu k radikálnemu zníženiu cien elektromobilov? 04 - Modified: 2024-02-21 15:00:00 - Feat.: - Title: Apple údajne odkladá uvedenie skladateľných zariadení. Môžu byť konkurentom až pre Samsung Galaxy Z Fold 8 05 - Modified: 2024-02-15 10:49:25 - Feat.: - Title: KVÍZ: Viete, ktoré autá sa vyrábajú na Slovensku? Na 100 percent to zvládne iba skutočný expert
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 15:13