V súvislosti s kauzou získania údajov z účtu ministra Kaliňáka, ktoré obstaral asistent poslanca Filip Rybanič, nás zaujíma názor právnikov. Ako hodnotíte dôkaz, ktorý sa síce získal nezákonne, ale na druhej strane – čo ak ide o závažné podozrenie?
V trestnom práve možno za dôkaz použiť všetko, čo bolo získané v súlade so zákonom – s Trestným poriadkom, prípadne s iným osobitným zákonom. Pokiaľ viem, v prípade, na ktorý sa pýtate, sa dôkaz takto nezískal. Napríklad aj také informácie, ako je výpis z účtu a podobne, možno získavať len legálne. Na to sú oprávnené len štátne orgány. Nezákonne získaný dôkaz je v trestnon konaní nepoužiteľný.
Avšak sú prípady, napríklad Panama Papers, kde sa tiež získali informácie nezákonne, a napriek tomu s nimi mnohé štáty narábajú ako s dôkazmi a púšťajú sa do ich vyšetrovania. Vtedy nezáleží na tom, ako sa získali?
Avšak sú prípady, napríklad Panama Papers, kde sa tiež získali informácie nezákonne, a napriek tomu s nimi mnohé štáty narábajú ako s dôkazmi a púšťajú sa do ich vyšetrovania. Vtedy nezáleží na tom, ako sa získali?
Samozrejme. Aj v akomkoľvek inom prípade sa už stalo, že napríklad novinár získal dôkaz nezákonným spôsobom. To sú však všetko len indície. Môžu slúžiť pre orgány činné v trestnom konaní, najmä pre políciu a prokuratúru, ako podnet na ďalšie konanie a získanie dôkazu zákonne. Avšak začatie trestného stíhania nemôže byť postavené na nezákonne získanom dôkaze. Dôkaz o podozrení zo spáchania trestného činu by museli tieto orgány získať iným – zákonným spôsobom.
Lenže čo ak sú občania u nás už takí znechutení neschopnosťou štánych orgánov vyšetriť a odsúdiť zločinné správanie, že na seba berú aj riziko trestnoprávnych následkov? Čo ak ide hlavne o to, aby sa získal akýkoľvek podnet, aby sa podozrivé osoby vyšetrovali?
Práve preto treba občanov vychovávať aj v prípade dôkazov a aj v prípade korupcie. Je pravda, že mnohí ľudia už majú nedôveru v políciu, preto hľadajú akékoľvek iné spôsoby. No nezákonné spôsoby neobstoja. Zákon totiž pamätá aj na to – občan to musí ísť oznámiť, ak vie o nejakom skutku, a nechať ďalšie riešenie na orgány štátu. Inak by sme to tu mali ako na divokom západe, kde mali tzv. zákon lynču. Dav ukázal prstom a niekoho obesili bez toho, že by to niekto vyšetril, preveril a náležite odsúdil. V tomto je riziko. Moderný štát má na to orgány platené z našich daní.