Povoliť cyklistom 0,5 promile alkoholu pri jazde v intravilánoch obcí a na cyklochodníkoch je rozumný začiatok diskusie na túto tému. V rozprave k návrhu novely zákona o cestnej premávke od koaličných poslancov Mostu-Híd to dnes uviedol opozičný poslanec Martin Klus (SaS).
"Časť verejnosti hovorí, že slovenský národ je nevyspytateľný a ísť nad nula promile je problém. Ja si ale myslím, že sa dokážeme správať zodpovednejšie a tento návrh je rozumný začiatok diskusie na túto tému. Skúsenosti v okolitých krajinách hovoria, že to verejnosti skôr pomohlo, ako ublížilo," povedal Klus.
S opozičným poslancom súhlasil aj Dušan Bublavý (Smer-SD). "Je to dobrý začiatok a dúfam, že to nie je konečné riešenie. Keď budeme dostatočne vyspelí, možno bude prípustná odchýlka aj pri vodičoch motorových vozidiel," povedal vo faktickej poznámke.
Augustín Hambálek (Smer-SD) však chcel vedieť, ako sa bude posudzovať dopravná nehoda cyklistu a motorového vozidla, ak cyklista bude mať 0,5 promile a vodič nula.
Predkladateľ Gábor Gál (Most-Híd) vysvetlil, že cyklista nebude automaticky vinný, pretože bude mať povolené nafúkať do 0,5 promile. "Neurobil žiaden priestupok. Nebude vinný, lebo zákon mu nezakázal mať alkohol do 0,5 promile," zdôraznil Gál s tým, že ak má niekto 0,5 promile, nepotáca sa a nemá to vplyv na jeho motoriku.
Gál a Tibor Bastrnák (Most-Híd) ako predkladatelia upozornili, že koncentrácia alkoholu v ľudskom organizme v hodnote 0,5 promile, resp. 0,24 mg/l, je koncentrácia etanolu v krvi, ktorú Európska komisia odporúča prijať členským štátom v rámci Stratégie EÚ na podporu členských štátov pri znižovaní rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu. O definitívnom osude právnej normy sa rozhodne hlasovaním v stredu 19. októbra.