Veci sa môžu meniť k lepšiemu iba vtedy, ak sa začnú hýbať. To platí aj o systéme parkovania v Bratislave. V diskusnej relácii Tablet.TV Hlavné mesto tým bratislavský primátor Ivo Nesrovnal argumentoval nevyhnutnosť zavedenia celomestskej parkovacej politiky, prinášajúcej poriadok a zvýhodnenie pre Bratislavčanov.
"Nie je možné už viac akceptovať súčasný stav, keď v uliciach hlavného mesta nemajú Bratislavčania kde parkovať, lebo na ich miestach parkujú zadarmo autá s mimobratislavskými evidenčnými číslami," zdôraznil primátor v televíznej relácii.
"Tento stav si žiada riešenie, odvážne a zodpovedné. A tým je práve zavedenie regulácie," uviedol. Ako dodal, je si vedomý toho, že parkovacia politika je iba prvým krokom, ktorý musia nasledovať ďalšie – posilnenie integrovanej dopravy, zlepšenie MHD, budovanie parkovacích plôch.
"Aj samotný systém sa bude vyvíjať, aplikačná prax poukáže na to, čo je potrebné zmeniť či zlepšiť, ale to je normálny vývoj," poznamenal Nesrovnal. Najdôležitejšie je však podľa neho začať. "Ak ostaneme zaseknutí tak, ako to bolo posledných päť rokov, nikam sa nepohneme," prízvukoval pred kamerami Tablet.TV.
Reagoval tak aj na kritikov, ktorí upozorňujú napríklad na to, že v meste nie je dostatok parkovacích kapacít pre spustenie systému. Nesrovnal uznáva, že v Bratislave musia vznikať nové parkovacie plochy, pričom deklaroval záujem hlavného mesta takéto plochy budovať. "Nemôžeme však začať tým, že najskôr vybudujeme parkovacie miesta pre všetkých, a potom spustíme systém," upozornil.
"Áut bude vždy viac, vždy budú pribúdať rýchlejšie ako parkovacie plochy," vysvetlil. Za správny postup preto považuje riešenie "z opačnej strany", teda stanovenie regulácie, ktorá zavedie chýbajúce pravidlá a bude aj "cezpoľných", ktorí v Bratislave síce žijú, no dane platia inde, motivovať k prihláseniu sa na trvalý pobyt v Bratislave.
Vyjadril sa aj ku kritike starostov, ktorá v predchádzajúcich týždňoch zaznela prostredníctvom Regionálneho združenia mestských častí Bratislavy (RZ MČ BA). Združenie vo svojom poslednom stanovisku poukazuje na to, že návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) týkajúci sa parkovacej politiky predstavuje "absolútne centralizovaný model, ktorý vôbec nepočíta s úlohou mestských častí, respektíve dáva im iba povinnosť administratívne zabezpečiť systém". "Kto chce, hľadá spôsoby, kto nechce, hľadá dôvody," konštatoval pred kamerami Tablet.TV.
Zopakoval pritom, že návrh VZN prináša decentralizované riešenie, ktoré dáva mestským častiam kompetencie nastaviť, ako bude v línii jednotnej mestskej parkovacej politiky systém na ich území presne fungovať.
Poukázal aj na to, že systém je otvorený, to znamená, že mestské časti sa doň nemusia prihlásiť, ak vyhodnotia, že to na ich území nie je nevyhnutné. "Zároveň však tie, ktoré sa neprihlásia, neblokujú tie, ktoré na systém celomestskej parkovacej politiky zúfalo čakajú," upozornil Nesrovnal.