Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015. Testovanie sa na Slovensku uskutočnilo v apríli 2015 na 292 školách. Celkovo bolo testovaných 6350 15-ročných žiakov na základných školách, gymnáziách alebo stredných odborných školách.
„Vo všetkých oblastiach sledujeme trend znižovania výkonov našich žiakov. V porovnaní s výsledkami PISA 2012 však tento pokles nie je štatisticky významný,“ uvádza ministerstvo školstva na svojej webovej stránke.
Hodnotenie PISA v prírodovednej gramotnosti (kliknite sem pre viac výsledkov)
Podpriemerní v prírodných vedách aj v matematike
Slovenskí žiaci dosiahli v prírodovednej gramotnosti výkon na úrovni 461 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 493 bodov. Výkon porovnateľný s výkonom SR dosiahli Izrael, Malta a Grécko. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR tri krajiny - Čile, Turecko a Mexiko.
„V prírodovednej gramotnosti dosiahli naši žiaci výsledok v priemere o 10 bodov nižší oproti roku 2012, čo nepredstavuje významný rozdiel,“ dodáva rezort školstva. V porovnaní s cyklom v roku 2006, keď bola hlavnou doménou prírodovedná gramotnosť, je to však významný pokles výkonu žiakov o 28 bodov.
V matematickej gramotnosti dosiahli slovenskí žiaci výkon na úrovni 475 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 490 bodov. Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli Malta, Litva, Maďarsko, Spojené štáty americké a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR štyri krajiny - Grécko, Čile, Turecko a Mexiko.
„V porovnaní s rokom 2012, keď bola matematická gramotnosť naposledy hlavnou sledovanou oblasťou, priemerný výkon našich žiakov klesol o šesť bodov, čo nepredstavuje významné zníženie výkonu,“ ozrejmuje rezort školstva.
Čítame na úrovni Čile a Malty
V čitateľskej gramotnosti zas dosiahli naši žiaci 453 bodov, priemer krajín OECD bol 493 bodov. Podobný výkon ako Slovensko mali krajiny ako Čile a Malta. Z krajín OECD dosiahli významne nižšie výsledky v porovnaní so SR iba Turecko a Mexiko.
„Tak ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2015 sa výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Oproti roku 2012 sa priemerný výkon našich žiakov znížil o 10 bodov, čo nepredstavuje významnú zmenu,“ uvádza ministerstvo.
Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zúčastnila na štúdii PISA v roku 2003. Hlavnou sledovanou oblasťou posledného cyklu PISA 2015 bola prírodovedná gramotnosť.