Do slovenských tried sa podľa rezortu školstva zaradilo vyše desaťtisíc žiakov z Ukrajiny. Aké počty v triedach uvádzali učitelia v reprezentatívnom prieskume Komenského inštitútu?
V našej vzorke bolo vyše šesťtisíc učiteľov, ktorých sme sa pýtali. Boli zo základných škôl v rámci celého Slovenska. Až 55 percent z nich hovorilo, že má v triede minimálne jedného žiaka z Ukrajiny. Viac než polovica hovorila o dvoch až piatich v triede.
Z niektorých škôl sa ozývali hlasy, že ukrajinskí žiaci sa nezúčastňujú na vyučovaní. Čím je to spôsobené?
Tento problém nám vo veľkom nevyskočil. Dochádzka ukrajinských detí bola relatívne vysoká. Iba sedem percent učiteľov reportovalo problémy s dochádzkou ukrajinských detí. Je to možno tým, že deti sú preťažené. Snažia sa vzdelávať v oboch vzdelávacích systémoch. Je možné, že sa snažia stíhať oboje, a preto nie je dochádzka dokonalá. Interpretovala by som to aj tým, že vzdelávanie na našich školách berú ako dočasné riešenie. Stále majú nádej, že sa čoskoro vrátia domov. Z toho dôvodu sa z dochádzky až tak nestrieľa. Nie je to ich priorita.
Po vypuknutí invázie ukrajinské školy spustili dištančné vzdelávanie. Pripájajú sa naň odídenci, ktorí sa usadili na Slovensku?
Máme informácie iba o tých deťoch, ktoré sú zaradené do slovenského vzdelávacieho systému. Trinásť percent učiteľov z prieskumu upozornilo na preťaženie ukrajinských detí, ktoré zvládajú vzdelávanie v slovenskom aj ukrajinskom vzdelávacom systéme.
Zostáva vám 87% na dočítanie.