StoryEditor

Slovák, ktorý je kapitánom Boeingu: Od umývača riadu v USA po kozmonautický výcvik v Hviezdnom mestečku

24.07.2022, 00:00

V rozhovore pre Hospodárske noviny pilot, topmanažér a kapitán Peter Galovič okrem iného povedal:

  • Prečo piloti na rozdiel od zvyšku populácie nechcú ísť do dôchodku.
  • Ako ho na kozmonautický výcvik vybrala Európska letecká agentúra z pol milióna uchádzačov.
  • Skúsený pilot radí dovolenkárom, ako sa vyhnúť aktuálnym problémom na preplnených letiskách.

Máte nalietaných 12-tisíc hodín, prevažne na Boeingoch 747 Jumbo-jet, ale aj na 737-čkách či ATR-kách. Ste jediný Slovák s takým úctyhodným číslom na svojom konte?

Piloti sú tak trochu ako dravci v džungli, a preto sa nechcem vyložene porovnávať. V letectve platí, že každý žijúci pilot je dobrý pilot. Tí nie dobrí už nežijú. Máte však pravdu, že na môj vek tie nalietané hodiny sú nadštandard. Dnes už lietam na pol plynu, lebo sa chcem viac venovať mojim dospievajúcim deťom. Moji vrstovníci ma už pomaly dobiehajú. Ja si stále udržujem licenciu na dva typy strojov – Jumbá a ATR-ky.

Dokážete určiť zlomový moment, keď vo vás skrslo rozhodnutie, že sa stanete pilotom?

O lietadlách som sníval a ich modely som zliepal už od štyroch rokov. Na základnú školu som chodil v Piešťanoch, stála pri vojenskom letisku. Znamenalo to v okne sledovať každých päť minút, ako pristávajú stíhačky i dopravné lietadlá.

O lietaní rojčí veľa chlapcov, málokto si však podá prihlášku na školu. Vy ste tak učinili.

Na gymnáziu prišli dva osudové momenty. Otcov kamarát bol profesor na košickej leteckej škole. Povzbudil ma, aby som neváhal a prihlásil sa. Druhý impulz sa odohral na medzinárodnej konferencii, kde som stretol Kanaďanku z Montrealu a indického jogína. Obaja mi nezávisle od seba povedali, že budem celý život cestovať po zahraničí ako pilot. Tak som podal tri prihlášky na vysokú školu a jedna z nich bola žilinská, kde študujú dopravní civilní piloti. Tam ma prijali.

Váš otec sa postavil proti, vraj piloti nezomierajú v posteli, bola to pravda?

(Smiech) Mal predstavu, že lietadlá nie sú technicky dokonalé. Povedal som mu, ďakujem za tvoj názor, no na mojom rozhodnutí to nič nemení.

Lietanie si okrem teoretickej prípravy vyžaduje aj zdravotné dispozície. Neobávali ste sa, že tie môžu skaziť váš sen?

V sedemnástich rokoch som absolvoval zdravotné testy, trvali tri dni. Hneď po prvom vyšetrení sme z desiatich prešli štyria. Mal som obrovské šťastie a podarilo sa mi tým všetkým prejsť.

Jeden stupienok ste si teda splnili. Ako však prišlo k tomu, že ste z pilota „preskočili“ na level kozmonaut?

To bol opäť jeden z ďalších zlomových momentov. Zažíva ich isto každý človek. Keď sa vám ich však podarí zachytiť, prechádzate životom v  oveľa plynulejšej línii – máte dobrý „timeline“, veziete sa akoby...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-09-26 07:27:49 - Feat.: - Title: ‘Stealth‘ novinka po 30 rokoch. Spojené štáty ukázali nový superbombardér šiestej generácie (video) 02 - Modified: 2024-07-10 08:26:23 - Feat.: - Title: Lietajúce taniere skutočne existovali. Len príliš nelietali a skončili v múzeách ako nepodarené projekty 03 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 04 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti 05 - Modified: 2024-03-06 08:58:14 - Feat.: - Title: Rusi sa tlačia vpred nebezpečnou taktikou. Ukrajinské línie kropia ničivé bomby, ktoré prerazia aj do bunkrov
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
12. november 2024 21:22