Po sprevádzkovaní celého spojenia by mohla motoristom ušetriť aj viac ako hodinu jazdného času oproti súčasnému stavu. Závisí to však aj od trasy, rýchlosti jazdy a času prejazdu. Uviedla to hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Vo výstavbe sú dva úseky
Čas prejazdu medzi Bratislavou a Košicami je podľa hovorkyne determinovaný najmä výberom trasy, rýchlosťou jazdy a dopravnou situáciou v závislosti od obdobia, keď je prejazd realizovaný.
"Ak porovnávame čas jazdy tzv. severnou trasou v ideálnych podmienkach bez výraznejších zdržaní v Žiline, pod Strečnom alebo v Ružomberku, očakáva sa úspora po plnohodnotnom sprevádzkovaní úsekov diaľnice D1 okolo Žiliny a v úseku od obce Turany až po Ivachnovú medzi pol a trištvrte hodinou, v prípade prejazdu počas dopravných špičiek môže predstavovať úspora času aj oveľa viac ako jednu hodinu v porovnaní s dnešnou situáciou," priblížila.
Momentálne sú vo výstavbe dva úseky tvoriace budúce diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. Sú nimi D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a D1 Hubová – Ivachnová. Posledným nerozostavaným úsekom diaľnice medzi metropolami je úsek D1 Turany – Hubová.
46 úsekov
Diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami tvorí dokopy 46 úsekov vrátane tých, ktoré sú v prevádzke, vo výstavbe aj v príprave. Užívanie diaľnice si pritom vyžadovalo výstavbu aj iných súvisiacich stavieb, napríklad privádzačov, križovatiek, stredísk správy a údržby diaľnice, protihlukových stien a podobne.
Žgravčáková skonštatovala, že medzi stavebne zaujímavé úseky patria tie, ktorých súčasťou je výstavba tunelov, ako aj konštrukčne náročných mostov. "Medzi výnimočné mosty patrí napríklad mestská estakáda realizovaná v rámci výstavby úseku Sverepec – Vrtižer, ktorá premosťuje intravilánovú časť mesta Považská Bystrica," opísala. Náročnosť výstavby úseku podľa jej slov ovplyvňuje tiež geológia a s tým súvisiace zosuvy počas výstavby.
Zároveň dodala, že popri prepojení metropol západného a východného Slovenska plánuje NDS diaľnicu potiahnuť aj ďalej, a to po ukrajinskú hranicu.
V júli diaľničiari podpísali zmluvu so zhotoviteľom štúdie realizovateľnosti výstavby diaľnice D1 v úseku D1 Bidovce – Vyšné Nemecké.