Pôsobíte ako mentorka v Regionálnom centre podpory učiteľov v Martine. Čomu konkrétne sa venujete?
Minulý rok sme začínali spolu s Rožňavou ako pilotné centrum. Boli sme úplne prvé dve centrá, ktoré vznikli a vytvárali sme know-how pre ostatných. Úvodný rok som centrum viedla. Mojou úlohou bolo vymyslieť, ako si získať dôveru škôl v regióne, ako s nimi nadviazať spoluprácu, čo ponúknuť, keď sa školy pre pandémiu vo veľkom zatvárali a nebolo možné organizovať žiadne podujatia. Tento školský rok tieto povinnosti už prebrala kolegyňa a môžem sa venovať len mentoringu a školeniam na témy, v ktorých sa cítim najkomfortnejšie. Sú to najmä digitalizácia a zviditeľňovanie myslenia na hodinách prostredníctvom myšlienkových rutín.
Úlohou regionálnych centier mala byť aj príprava učiteľov na reformu vzdelávania. Začali ste už aj s tým?
Všetko, na čom s učiteľmi pracujeme, bude súčasťou reformy. Na jej konkrétnom obsahu sa však ešte stále pracuje, takže po jeho zverejnení budeme tieto aktivity ešte viac konkretizovať. V tejto chvíli sa snažíme ukázať učiteľom, že im vieme poskytnúť kvalitnú odbornú podporu, ktorá tu pre nich je už teraz a bude aj vo chvíli, keď sa ich reforma začne priamo dotýkať. Mnohé prístupy a myšlienky, ktoré v reforme sú, už v školstve nájdete na niektorých školách viac, niekde menej. Podstatou je, aby to, čo je dobré a prínosné, sa do vyučovania zaviedlo naozaj systematicky a odborne. No a našou úlohou je už v tejto chvíli pripravovať reforme cestu a učiteľom pomôcť, aby boli na ňu pripravení.
Reformou vzdelávania sa má presunúť ťažisko z memorovania na získavanie reálnych skúseností. Musia vo svojom prístupe niečo zmeniť učitelia, aby sa to podarilo dosiahnuť?
Je to absolútne nevyhnutné. Môžete zaviesť akúkoľvek reformu, ale ak sa s tým učiteľ vnútorne nestotožní a neprijme ciele za svoje, reforma bude úplne zbytočná. Mali by sme sa posunúť od memorovania k tomu, že žiaci získavajú s vedomosťami aj ďalšie dôležité kompetencie. Na to však musíme učiteľov presvedčiť, aby sa od učenia pojmov presunuli k rozoberaniu nových poznatkov z viacerých strán, k bádaniu, zvažovaniu súvislostí s inými oblasťami, k aplikovaniu, formulovaniu postojov a podobne. Osnovy môžu byť akokoľvek dobré, ale ak učiteľ neposunie svoje ciele na hodine, neporozumie, čo sa od neho v rámci reformy očakáva a nebude schopný to aplikovať do svojej výučby, nikam sa neposunieme.
Zostáva vám 80% na dočítanie.