Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzvala dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera, aby Slovensko odmietlo návrh EÚ na úplný zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom po roku 2035.
Elektromobil si nebude môcť väčšina domácností dovoliť a zároveň bude mať negatívny vplyv na slovenský automobilový priemysel, upozornil na utorkovej tlačovej konferencii predseda SaS Richard Sulík.
"Chcem vyzvať povereného premiéra Eduarda Hegera, aby jasne povedal, ako sa Slovensko k tejto veci chce postaviť, aby aj svoj postoj vysvetlil, a pokiaľ je to možné, vyzývam ho, aby nesúhlasil so zákazom predaja spaľovacích motorov," povedal Sulík. Premiér aj dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj podľa Sulíka príliš ľahkovážne súhlasia so všetkým, čo prichádza z Bruselu.
"V tomto prípade by bolo naozaj veľmi žiaduce, pridať sa k blokujúcej menšine, to sú krajiny Nemecko, Taliansko, Poľsko a Česká republika," dodal Sulík.
Všetci súhlasíme, že máme problém s klimatickou zmenou, zákaz spaľovacích motorov a nábeh len na elektromobilitu by však bolo nedomyslené riešenie, doplnil Ján Oravec (SaS). Tvrdí, že elektromobilita je "zatiaľ len v plienkach" a napríklad aj suroviny, ktoré si vyžaduje, nie sú úplne dostupné.
Zákaz spaľovacích motorov schválil Európsky parlament 14. februára, no proti tomuto rozhodnutiu sa najnovšie postavilo Nemecko, ktoré požaduje zachovanie výroby spaľovacích motorov na syntetické palivá. Záverečné hlasovanie o tomto návrhu preto švédske predsedníctvo v rade EÚ odložilo.
Predstavitelia SaS zároveň kritizujú ministra hospodárstva Karla Hirmana za jeho prístup k pripravovanej výstavbe baterkárne Volkswagenu v strednej Európe. Tá podľa nich mohla byť postavená aj na území Slovenska za predpokladu, ak by Hirman zaujal iný prístup.
Parlamentní liberáli tvrdia, že o ňu nedostatočne bojoval a potenciálneho investora aj rovno odradil slovami, že Slovensko by jej činnosť i tak nevedelo dostatočne zabezpečiť.
Minister podľa šéfa liberálov v súvislosti s pripravovanou výstavbou baterkárne "hodil flintu do žita" a v rokovaní s týmto, ani s inými investormi o možnej investícii do priemyselného parku Šaľa nepokračuje.
Sulík upozornil na možnú stratu konkurencieschopnosti nášho automobilového priemyslu v prípade, že sa nepodarí na Slovensku výrobu batérií do elektromobilov zabezpečiť. Vzhľadom na váhu batérií a na prepravné náklady z výrobní v iných krajinách podľa neho nebude až tak výhodné na Slovensku elektromobily vyrábať.