Vo Vrútkach sa v sobotu oproti sebe stretli na jednej koľaji vlaky. Po zastavení ich od zrážky delilo 100 metrov. Potvrdil to hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč s tým, že mimoriadna udalosť vznikla pre nepozornosť.
Spresnil, že počas prestavovania dieselmotorovej jednotky v stanici Vrútky od osobného vlaku rušňovodič nerešpektoval návesť "posun zakázaný" zriaďovacieho návestidla.
Včas zatiahli rýchlobrzdu
"Rozrezal výhybku a vošiel do vlakovej cesty pre rýchlik vlak R 936 Zvolen – Vrútky. Oba vlaky išli pomaly, zhruba 40 kilometrov za hodinu. Obaja rušňovodiči zareagovali správne a včas aktivovali rýchlobrzdu. Čelo vlaku R 936 a čelo posunujúcej motorovej jednotky boli po zastavení od seba vzdialené zhruba 100 metrov," uviedol Kováč.
Železnice pre incident odobrali rušňovodičovi osvedčenie o odbornej spôsobilosti. Musí absolvovať mimoriadnu odbornú skúšku na opätovné nadobudnutie odbornej spôsobilosti. "Jeho nadriadený prijme voči danému rušňovodičovi ďalšie opatrenia," ozrejmil Kováč.
Chybujúci rušňovodič mal podľa neho v čase incidentu 45 rokov. "Vyštudoval Stredné odborné učilište elektrotechnické v Nižnej. Do kurzu ZSSK pre rušňovodičov nastúpil 1. februára 2021 a na samostatný výkon rušňovodiča bol zaradený 11. júna 2022. V čase incidentu mal teda takmer desaťmesačnú prax," dodal hovorca ZSSK.
Je za tým nepozornosť
K stretu vlakov na jednej koľaji došlo aj v marci pri zastávke Brodno v Žiline. Dva osobné vlaky od zrážky delilo zhruba 100 metrov. Kováč pripomenul, že po tejto udalosti bolo jedným z opatrení aj poučenie všetkých rušňovodičov z predpisov.
"Následne overenie znalostí z ustanovení, ktoré sa týkali zásad jazdy vlaku pri výlukách a jazdy vlaku na trati s automatickým blokom (typ zabezpečovacieho zariadenia na trati)," skonštatoval hovorca.
Rušňovodič, ktorý vošiel do vlakovej cesty vlaku R 936, bol podľa Kováča poučený v rámci pravidelného školenia 30. marca. "Udalosť v stanici Vrútky v tomto prípade vznikla z dôvodu nepozornosti pri vykonávaní posunu," podotkol Kováč.