Čistia okolie potoka, vlastnoručne pestujú paradajky, šalát či tekvice, pri umývaní rúk šetria vodou a namiesto vyhadzovania vecí sa učia, ako ich opraviť. Takto konkrétne vyzerá environmentálna výchova v slovenských materských školách, ktoré menia prístup k vzdelávaniu najmladšej generácie o životnom prostredí.
V ankete sme oslovili rôzne typy materských škôl, aby objasnili, akým spôsobom a ako často praktizujú environmentálnu výchovu popri plnení ostatných štandardov.
Pýtali sme sa:
1. Ako často a aké témy v rámci ekológie s deťmi najčastejšie otvárate?
2. Aké metódy využívate na rozvíjanie vzťahu detí k prírode a motivácii k ochrane životného prostredia?
Mária Kružlicová, Spojená škola Turčianske Teplice – MŠ Ulica školská 397/4, (štátna materská škola)
1. Tému ekológie a rozvíjania enviro-cítenia u detí chápeme ako prierezovú a prelína sa celým pobytom detí v materskej škole a všetkými organizačnými zložkami výchovno-vzdelávacieho procesu.
2. Tým, že máme vytvorené výborné podmienky (naša materská škola sa nachádza v tesnejblízkosti kúpeľného parku, lesoparku Bôr) realizácia environmentálnych tém nám dáva multidimenzionálne možnosti.
Pracujeme s témami: Fauna a flóra, Ekosystém lesa, Starostlivosť o zvieratá, ochrana prírody, Čistenie prírodného prostredia, Nakladanie s odpadom a jeho separácia, a mnoho iných. Na sprostredkovanie týchto tém deťom využívame predovšetkým zážitkové a skúsenostné stratégie, akými sú etapové hry, ekovychádzky, návšteva prírodovedných múzeí, bádateľské aktivity, návštevy fariem, čistenie okolia materskej školy a potoka, „Odomykanie studničiek”, „Vláčik Separáčik”.
Materská škola disponuje veľkou záhradou so starobylými stromami, kríkmi a rôznym vybavením, v ktorej môžu deti zmysluplne tráviť väčšinu času svojho pobytu vonku. Už to nám dáva možnosť, aby bola rozvíjaná láska k prírode a jej ochrane.
Záhradu využívame tiež na realizáciu projektov pre ostatné materské školy mesta Turčianske Teplice, ako napríklad: “Lesná pedagogika” — s lesníkmi, Aktivity so záchranárskymi a policajnými psami, Projekt záhrada hravá, bezpečná a zdravá,
v máji budeme organizovať projekt „Galéria v záhrade”, kde prostredníctvom techník „landartu” budú deti tvoriť diela v záhrade, čo výrazne prispeje k ich chápaniu významu a potreby prírodného prostredia pre človeka a prežívania krásy v ňom.
Spomenula som iba niektoré možnosti realizácie ekoaktivít u nás, je potrebné vzťah k prírode a životnému prostrediu formovať od najrannejšieho veku. Kto chce, vie si nájsť rôzne cesty a možnosti.
Simona Rezníčeková, Little Monkey (súkromná materská škola s Montessori princípmi)
1. Budovanie vzťahu k životnému prostrediu je u nás zakompované do každodenného života v priestoroch škôlky, aj na záhrade.
Na upratovanie používame handričky na opätovné použitie, ktoré deti samy perú. Triedime sklo, plast, kuchynský odpad, papier, elektroniku, kov a záhradný odpad. Veľké veci odnášame na zberný dvor. Vždy, keď sa niečo pokazí, opravujeme to hneď spolu s deťmi — sú naučené, že roztrhnuté knihy hneď lepíme, uvoľnené skrutky zaťahujeme, diery zašívame a zlomené pomôcky lepíme.
Apelujeme na šetrenie vodných zdrojov, deti vytvorili plagát vodnej plochy a zvierat, na ktorom si pri umývaní rúk pripomíname, že sa o vodu delíme s ďalšími živočíchmi, preto zapíname kohútik až po namydlení rúk. Počas letných popoludní polievame trávnik vodou zo studne, vodou z malého bazéna, ktorá nám slúži na osvieženie, polievame naše paradajky, papriku, šalát, či tekvice. Starajú sa o ne od semiačka, až pokým sa nestanú súčasťou ich olovrantov. Príležitostne kompostujeme.
Deti sa učia poznávať prírodu aj pomocou pomôcok, ktoré sa zvyčajne skladajú z modelov a obrázkov. Obsahujú životné cykly rastlín a zvierat, ktoré triedia podľa skupín, kontinentov, životného prostredia, dejového sledu alebo čo sa čím živí. Dennodenne prichádzajú do kontaktu s vodnou žabou pazúrnatkou a africkými slimákmi, o ktoré sa samy starajú.
Rastliny je dovolené trhať iba keď zbierame vzorky do herbára. Deti sa dennodenne starajú sa o svoju záhradu, hrabú lístie, zametajú terasu, trhajú burinu, sadia rastliny.
2. Používame Montessori učebné pomôcky určené na vzdelávanie vekovej skupiny 3-6 rokov, ktoré im predstavujeme individuálnymi ukážkami, jeden na jedného. Po ukážke sú určené na ďalšiu samostatnú prácu dieťaťa (opakovanie, experimentovanie).
Praktizujeme pokusy, pri ktorých sa snažíme porozumieť vzťahom okolo nás. Robíme pozorovania pod mikroskopom, hráme sa hry, pri ktorých sa zábavnou formou učia o vzťahoch v prírode, životnom prostredí a získavajú zdravé civilizačné návyky.
Na záhrade sme v každom počasí, pravidelne chodíme do terénu, navštevujeme lúky, lesy, ekocentrá, farmy, swap centrá, ale aj kaviarne, kde sa vyrábajú misky z recyklovanej kávy.
Lýdia Gurková, Waldorfská škôlka Studnička (súkromná materská škola s uplatňovaním waldorfskej pedagogiky)
1.Keďže základným pedagogickým nástrojom vo waldorfskej škôlke je vzor a napodobňovanie využívame to aj v ekologických a environmentálnych témach. Každý deň sa spolu znovu a znovu privítame, pred každým jedlom vyjadrujeme svoju vďaku všetkým živlom.
2.Tieto živly umožňujeme deťom aj každodenne zažívať. Praktizujeme hry s vodou, blatom, kameňmi, rozprávky pri horiacej sviečke. Používame hračky a pomôcky z prírodných materiálov, s láskou ich vyrábame aj opravujeme. Pečieme chlieb. V rytme roka zažívame aj slávnosti ako 1. jarný deň, čistenie studničky a podobne.
Za každého počasia zvykneme chodiť na dvor, pozorujeme hmyz, vtáky, zvieratká a dávame pozor, aby sme im neublížili. Pestujeme na našich záhonoch zeleninu, kvietky a bylinky. Vo všetkých praktických činnostiach sme my dospelí deťom príkladom, oni sú naši dobrí pomocníci. Deti vnímajú našu zbožnosť, radosť, vzťah k prírode a tým sa utvárajú aj základy ich environmentálneho cítenia.
Lenka Hrúzová, Asociácia destkých lesných klubov na Slovensku, Lesný klub Bystruška
1. Keďže našim základným prostredím je les, s deťmi chodíme do prírody každý deň, v každom ročnom období a počasí. Sme prirodzene naladení na striedanie ročných období, a tak témy prichádzajú so zmenami vonku. Rozprávame sa o tom, čo okolo nás rastie, kto okolo nás žije, ako sú všetci vzájomne prepojení a čo potrebujú na to, aby u nás mohli byť aj naďalej. Hovoríme s deťmi o tom, že so všetkým súvisí človek a jeho aktivity a sme neoddeliteľnou súčasťou prírodného sveta, ktorý naše činy ovplyvňuje.
2. Základným kameňom našej práce je rozvíjanie vzťahu k prírode, ten je nevyhnutný na motiváciu k ochrane životného prostredia a nie je možné na tom pracovať spoza okna. Vonkajšie prostredie sa považuje za najzdravšie a najstimulujúcejšie, vzťah k nemu je podľa odborníkov v tomto veku dôležitejší ako informácie.
Potrebujeme teda budovať schopnosť (nielen) detí vnímať a citlivo pristupovať k prírodným zdrojom a hodnotám. Dopĺňame to edukačnou rovinou, deti robia pozorovania, či bádateľské aktivity. Celý proces odohrávajúci sa priamo v lesoch, na lúkach a pri riekach je plný objavovania, voľnej hry a zážitkov. Presne toto detské lesné kluby ponúkajú.
Janette Hüblová, Materská škola bl. Zdenky Schelingovej (cirkevná materská škola)
1. Témam sa venujeme priebežne počas celého roka prostredníctvom aktivít zameraných na separáciu odpadu, ochranu a starostlivosť o životné prostredie, šetrenia energií — svetlo, voda. V škôlke máme vlastné vyvýšené záhony a kompost.
2. Využívame rôzne metódy od rozhovoru, cez edukačné aktivity až po praktické činnosti.
