Materské, základné a stredné školy už dlhodobo čelia problémom s nedostatkom pracovníkov. Okrem učiteľov chýbajú aj pedagogickí asistenti, psychológovia a špeciálni pedagógovia, ktorí pomáhajú deťom s ťažkosťami pri vzdelávaní.
„Mnohé z nich nemajú špeciálneho pedagóga ani psychológa, čo je vážny problém. Tak ako majú žiaci učebnice, stoličky a stoly, školy by mali mať aj odborný personál,“ povedal pre HN Michal Rehúš z Centra vzdelávacích analýz.
Rezort pod vedením Tomáša Druckera z Hlasu sa rozhodol tento nedostatok riešiť. Na rok 2025/2026 upravil metodiku výpočtu personálnych nárokov, ktorá zohľadňuje počet žiakov. Podľa nej tak budú mať školy viac členov podporných tímov a pedagogických asistentov. Okrem toho sa ministerstvo snaží pomôcť aj menším školám, ktoré nemajú možnosť získať vlastného experta.
Nepomôže to všade
Výpočet financií na členov podporných tímov a pedagogických asistentov zohľadňuje počet žiakov, aj tých so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Členmi tímu môže byť psychológ, špeciálny a sociálny pedagóg či logopéd.
Nové nastavenie výpočtu spočíva v tom, že umožní prideľovať vyšší úväzok aj menším školám, ktoré ho doteraz nedosahovali. Zdá sa však, že ani vylepšená metodika nebude postačovať pre všetkých. Príkladom je porovnanie súčasnej a budúcej situácie Základnej školy s materskou v obci Bušince v okrese Veľký Krtíš.
Zostáva vám 62% na dočítanie.
