Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker. FOTO: TASR/František Iván
StoryEditor

Slovensko chce byť lídrom v etickej integrácii umelej inteligencie do vzdelávania, vraví Drucker

02.09.2025, 17:21
Autor:
TASRTASR

Ministerstvo uviedlo, že podľa výskumu AI Kompas 2025 používa umelú inteligenciu pri školských úlohách 70 percent žiakov na Slovensku. Aktívnymi používateľmi AI je v skutočnosti osem z desiatich detí a ľudí do 18 rokov.

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker sa v rámci podujatia UNESCO Digital Learning Week 2025 v Paríži zúčastnil na ministerskom stretnutí, ktorého témami boli umelá inteligencia (AI) a budúcnosť vzdelávania. Informoval o tom odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže.

Ministri školstva a zástupcovia vlád z viac než 20 krajín spolu s expertmi a partnermi Organizácie Spojených národov diskutovali o aktuálnych výzvach a strategických prístupoch k zodpovednej integrácii umelej inteligencie do vzdelávania.

„Je symbolické, že tento týždeň Slovensko spustí svoj Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku. Nehovoríme o budúcnosti, ktorá raz príde. Hovoríme o realite, ktorá je tu už dnes,“ povedal Drucker.

Ministerstvo uviedlo, že podľa výskumu AI Kompas 2025 používa umelú inteligenciu pri školských úlohách 70 percent žiakov na Slovensku. Aktívnymi používateľmi AI je v skutočnosti osem z desiatich detí a ľudí do 18 rokov. AI ako pomocníka pri vyučovaní však využíva asi len štvrtina učiteľov.

 

„Je to významný rozdiel. Preto musíme konať rýchlo, zodpovedne a opatrne. Uvedomujeme si, že AI môže prehlbovať nerovnosti, ohroziť súkromie alebo posilniť predsudky. Preto sú našimi základnými princípmi bezpečnosť, spravodlivosť a rešpektovanie ľudskej autonómie“ zdôraznil slovenský minister.         

Najväčšia podpora rezortu bude podľa odboru komunikácie a marketingu smerovať k učiteľom. Od školského roku 2026 – 2027 budú základné a stredné školy učiť žiakov o AI. Plán počíta so vzdelávaním pedagógov a posilnením úlohy digitálnych koordinátorov na školách. Budúci učitelia sú už dnes podporovaní štipendiami a vo vysokom školstve vzniknú v rokoch 2026 – 2029 centrá excelentnosti pre AI, ktoré prepoja univerzity s výskumom a priemyslom.

Cieľom je podľa Druckera to, aby mal každý slovenský žiak od roku 2026 základné poznatky o AI, aby sa učitelia cítili istí pri jej zodpovednom využívaní a aby celý vzdelávací systém využíval „dôveryhodné, transparentné a bezpečné nástroje AI“. Minister tvrdí, že Slovensko nechce len pasívne prijímať nové technológie. „Chceme prispievať – v rámci UNESCO, Európskej únie aj globálne – ako krajina, ktorá patrí medzi lídrov v etickom a inkluzívnom využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní,“ uzavrel minister školstva.

01 - Modified: 2025-12-25 10:00:00 - Feat.: - Title: Rok 2025 v školstve podľa expertov: Čo Drucker zvládol, kde zlyhal a ktoré kroky by mal ešte dotiahnuť? 02 - Modified: 2025-12-23 12:52:10 - Feat.: - Title: Od ropy k špičkovým technológiám. Astana sa chce stať lídrom v AI a vyprodukovať päť miliardových startupov 03 - Modified: 2025-12-24 12:39:52 - Feat.: - Title: Unikátny experiment. Ikonický Ftefan z kampane Fofola ožil vďaka AI 04 - Modified: 2025-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Kurikulárna reforma v roku 2025: Školy hovoria o náročnom štarte, majú tri hlavné problémy 05 - Modified: 2025-12-22 11:09:39 - Feat.: - Title: Slováci veria umelej inteligencii viac ako expertom, ukazuje prieskum
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. december 2025 02:08