Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker. FOTO: TASR/František Iván
StoryEditor

Slovensko chce byť lídrom v etickej integrácii umelej inteligencie do vzdelávania, vraví Drucker

02.09.2025, 17:21
Autor:
TASRTASR

Ministerstvo uviedlo, že podľa výskumu AI Kompas 2025 používa umelú inteligenciu pri školských úlohách 70 percent žiakov na Slovensku. Aktívnymi používateľmi AI je v skutočnosti osem z desiatich detí a ľudí do 18 rokov.

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker sa v rámci podujatia UNESCO Digital Learning Week 2025 v Paríži zúčastnil na ministerskom stretnutí, ktorého témami boli umelá inteligencia (AI) a budúcnosť vzdelávania. Informoval o tom odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže.

Ministri školstva a zástupcovia vlád z viac než 20 krajín spolu s expertmi a partnermi Organizácie Spojených národov diskutovali o aktuálnych výzvach a strategických prístupoch k zodpovednej integrácii umelej inteligencie do vzdelávania.

„Je symbolické, že tento týždeň Slovensko spustí svoj Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku. Nehovoríme o budúcnosti, ktorá raz príde. Hovoríme o realite, ktorá je tu už dnes,“ povedal Drucker.

Ministerstvo uviedlo, že podľa výskumu AI Kompas 2025 používa umelú inteligenciu pri školských úlohách 70 percent žiakov na Slovensku. Aktívnymi používateľmi AI je v skutočnosti osem z desiatich detí a ľudí do 18 rokov. AI ako pomocníka pri vyučovaní však využíva asi len štvrtina učiteľov.

 

„Je to významný rozdiel. Preto musíme konať rýchlo, zodpovedne a opatrne. Uvedomujeme si, že AI môže prehlbovať nerovnosti, ohroziť súkromie alebo posilniť predsudky. Preto sú našimi základnými princípmi bezpečnosť, spravodlivosť a rešpektovanie ľudskej autonómie“ zdôraznil slovenský minister.         

Najväčšia podpora rezortu bude podľa odboru komunikácie a marketingu smerovať k učiteľom. Od školského roku 2026 – 2027 budú základné a stredné školy učiť žiakov o AI. Plán počíta so vzdelávaním pedagógov a posilnením úlohy digitálnych koordinátorov na školách. Budúci učitelia sú už dnes podporovaní štipendiami a vo vysokom školstve vzniknú v rokoch 2026 – 2029 centrá excelentnosti pre AI, ktoré prepoja univerzity s výskumom a priemyslom.

Cieľom je podľa Druckera to, aby mal každý slovenský žiak od roku 2026 základné poznatky o AI, aby sa učitelia cítili istí pri jej zodpovednom využívaní a aby celý vzdelávací systém využíval „dôveryhodné, transparentné a bezpečné nástroje AI“. Minister tvrdí, že Slovensko nechce len pasívne prijímať nové technológie. „Chceme prispievať – v rámci UNESCO, Európskej únie aj globálne – ako krajina, ktorá patrí medzi lídrov v etickom a inkluzívnom využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní,“ uzavrel minister školstva.

01 - Modified: 2025-12-01 15:30:00 - Feat.: - Title: Etiku pri AI nerieši takmer tretina našich firiem. Zanedbávajú ju najmä manažéri menších spoločností 02 - Modified: 2025-11-30 22:53:00 - Feat.: - Title: Je akciová bublina pre ekonomiku rizikom alebo príležitosťou? 03 - Modified: 2025-11-30 11:17:42 - Feat.: - Title: Drucker tvrdí, že Fico pri Kmecovi použil iný meter: Možno to bolo pod tlakom ľudí alebo okolností 04 - Modified: 2025-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Je akciová bublina pre ekonomiku rizikom alebo príležitosťou? 05 - Modified: 2025-11-28 13:36:36 - Feat.: - Title: Audit sporných dotácií z Kmecovho úradu je vo finále, Drucker sľubuje rýchle rozhodnutie
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
02. december 2025 02:01