Na Hlavnej stanici v Bratislave sa v stredu vykoľajil vlak súkromného dopravcu Leo Express, potvrdil hovorca Emil Sedlařík. K vykoľajeniu došlo pri posune jednotky. „V koľajisku bola výpravcom prehodená výhybka, čo spôsobilo vykoľajenie. Na palube v tej chvíli neboli žiadni cestujúci a nedošlo k zraneniu,“ uviedol pre Sedlařík.
Podľa hovorcu došlo k vykoľajeniu vlaku v dôsledku chyby zamestnanca správcu infraštruktúry, a to z dôvodu predčasného prestavenia výhybky výpravcom. Mimoriadna udalosť teda nebola spôsobená chybou dopravcu. V tom čase sa vo vlaku nenachádzali žiadni cestujúci. Udalosť je aktuálne v štádiu vyšetrovania.
„Prevádzka našich spojov nie je touto situáciou nijako ovplyvnená a všetky spoje premávajú podľa cestovného poriadku,“ doplnil Sedlařík. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktuálne informujú, že prevádzka vlakovej dopravy je zabezpečená bez obmedzení. Situáciu však priebežne monitoruje, informoval odbor komunikácie a marketingu ŽSR.
K vykoľajeniu súpravy došlo na odstavnom koľajisku v stredu okolo 8.10 h, a to posledným podvozkom. Stalo sa tak počas posunovacích prác pri výhybke č. 234. Tá bola o 10.00 h, po udelení súhlasu od polície, zamknutá a doprava na odstavné koľajisko je vedená po novej spojke cez koľaj č. 91.
„Nakoľajenie súpravy bude vykonané pomocou lyžín,“ priblížil odbor komunikácie. Odstavné koľajisko slúži podľa ŽSR na technické úkony, odstavenie a posun prázdnych vlakových súprav. Podotýkajú, že osobné vlaky s cestujúcimi tadiaľ nejazdia, a preto v tomto prípade nedošlo k udalosti počas prepravy cestujúcich.
V štatistike mimoriadnych udalostí v železničnej doprave sú medzi „iné nehody“ zahŕňané najmä prípady zrážok alebo vykoľajenia koľajových vozidiel pri posune, počas výkonu prác na zariadení železničnej infraštruktúry, pri jazde pracovných mechanizmov, po samovoľnom pohybe vozidiel alebo úmyselnom poškodení.
Kategória B6 predstavuje menšiu nehodu iného typu, ak pri nej došlo k ťažkému zraneniu najviac štyroch osôb alebo k spôsobeniu väčšej škody nad 20-tisíc eur na železničných vozidlách, infraštruktúre, majetku tretích osôb alebo životnom prostredí.
Kategória OU6 znamená ostatnú udalosť zrážky alebo vykoľajenia pri posune, ak škoda nepresiahne zákonom stanovenú hodnotu a nedošlo k vážnym zraneniam.
„Pri dnešnej udalosti zatiaľ nie je stanovená konečná kategorizácia. S istotou môžeme potvrdiť, že došlo k vykoľajeniu jedného podvozku motorovej jednotky,“ konštatujú ŽSR s tým, že o zaradení udalosti rozhodne vyšetrovateľ po vyčíslení škody na základe komisionálnej prehliadky súpravy, prípadných nákladov na opravu infraštruktúry, nakoľajenie a ďalších súvisiacich nákladov.
Za rok 2025 evidujú pri posunovacích činnostiach na odstavných koľajiskách tri menšie nehody kategórie B6, 21 udalostí kategórie OU6 a stredajšiu udalosť, ktorá je zatiaľ bez kategorizácie.
