Investície do akvizícií rôznych licenčných titulov sa však môžu podľa mediálneho experta Petra Maleca televíziám aj vypomstiť. "Víťazom bude ten, kto zistí, aký je slovenský divák," dodáva Malec.
Reality šou unavia
Slovenský divák sa podľa analytika serveru Mediálne.sk Radoslava Augustína pozerá najradšej na spravodajstvo, zábavu a šport. Potvrdili to aj peoplemetre, podľa ktorých sú večerné správy najsledovanejším programom na všetkých kanáloch. Augustín sa však obáva, že potom, ako sa viac či menej exkluzívne formáty stanú bežným štandardom, príde únava. "Divák už nebude vedieť čo od dobroty, čo sa môže prejaviť aj zaradením rôznych absurdných šou," vysvetľuje. Letargia a otrávenosť z reality šou či zábavno-súťažných relácií sa objavia podľa Maleca už na budúci rok, keď budú na diváka útočiť zo všetkých kanálov. "Navyše, netreba zabúdať na reality šou, ktoré podcenili diváka a ostali na hranici priemeru televíznej stanice," dodal. Príkladom môže byť podľa zistení HN reality šou TV JOJ Dievča za milión, ktorej peoplemetre prisúdili v sobotu 16. októbra 9,3-percentný rating (sledovanosť v cieľovej skupine). Za prvých šesť dní ostrej prevádzky peoplemetrov si však TV JOJ v priemere denne pozrelo približne 14 percent aktívnych divákov (share).
Medializácia je nevyhnutná
Peter Paška z agentúry HMS Carat Slovakia pripomína, že napriek vysokej sledovanosti reality šou platí, že každý program má svoje obdobie rastu, zenitu i doznievania. "Slovenský divák je však rovnaký ako diváci v iných krajinách - televízia je pre neho oddychovo-rozptyľovacím médiom," dodal. Na priemerného diváka vplýva podľa mediálneho analytika Andreja Školkaya okrem iného aj medializácia formátov, divácky ohlas v susedných krajinách a ponuka zahraničných televízií. Aj on je presvedčený, že reality šou nebude o rok či dva pre diváka príťažlivá. "Možno sa obnoví tradícia seriálov ako je to v Českej republike," konštatoval. Zavedenie peoplemetrov pritvrdilo konkurenčný boj medzi televíziami, a preto je nevyhnutné, aby prichádzali s novými reláciami. Pri ich zavádzaní je však podľa Martina Kanianskeho z agentúry MediaCom dôležité aj to, ako ich vnímajú iné médiá. "Tie pomáhajú vytvoriť v spoločnosti určitý šum a iskrenie okolo relácie," dodal.
Reality šou na Slovensku
STV - licencovaný formát zo zahraničia SuperStar
- vlastná reality šou Domáca horúčka
TV Markíza - vo svete úspešný formát pod pôvodným názvom Wife Swap (Zámena manželiek)
TV JOJ - vlastná castingová reality šou Dievča za milión