Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.07.2018, 00:00

Slávna Tour de France musela odolávať nacistom, Sagana stvorila "čistá éra"

Presne pred 115 rokmi prišiel do cieľa historicky prvý víťaz najslávnejšieho etapového podujatia na svete, Tour de France.

Peter Sagan
Zdroj: Facebook/Peter Sagan

Na ťažkých oceľových bicykloch, po 471 kilometroch a vyše 18 hodinách v sedle záverečnej šiestej etapy spoznala Tour de France prvého víťaza. Presne pred 115 rokmi sa ním stal domáci pretekár Maurice Garin, ktorý bol jedným z 21 cyklistov, ktorým sa vznikajúce podujatie podarilo dokončiť.

Tour de France má za sebou bohatú históriu: okrem hrdinov na dvoch kolesách sprevádzali preteky početné škandály – od fyzických útokov na cyklistov počnúc až po početné dopingové prehrešky v nedávnej minulosti končiac.

HN sa pri tejto príležitosti pozreli na najzaujímavejšie momenty histórie najprestížnejších cyklistických pretekov sveta, na ktorých v posledných rokoch zanecháva nezmazateľnú stopu aj náš Peter Sagan.

1. Novinárska rivalita
Za vznikom Tour de France stála rivalita dvoch športových denníkov: na začiatku 20. storočia najpopulárnejšieho Le Vélo a novovznikajúceho L´Auto. Jeho šéfredaktorom sa stal Henri Desgrange – vynikajúci cyklista a vtedajší držiteľ pretekov na jednu hodinu.

Prvý výtlačok nového denníka vyšiel v septembri 1900 na žltom papieri (to neskôr viedlo k žltému dresu pre víťaza Tour). No denník L´Auto nebol v počiatkoch taký úspešný, ako si vedenie predstavovalo.

Tak Desgrange spolu s vedúcim cyklistickej sekcie denníka Géom Lefévrom presadili organizovanie šesťetapového podujatia naprieč Francúzskom. Výsledok? Vďaka Tour sa tržby denníka zdvojnásobili. Pred ňou sa predávalo 25-tisíc výtlačkov, v priebehu Tour až 65-tisíc. Konkurenčný denník Le Vélo napokon vychádzal už len rok a vyhlásil bankrot.

2. Prvý víťaz Garin
Historicky prvým víťazom Tour sa stal už spomínaný Maurice Garin, rodený Talian a vyučený kominár. Prvé preteky vyhral už v roku 1893 a po ďalších úspechoch na jednodňových podujatiach sa stal profesionálnym cyklistom.

V roku 1897 triumfoval na slávnom podujatí Paris – Roubaix, no história si ho najviac pamätá ako prvého šampióna Tour de France. Jeho cyklistický príbeh sa však skončil neslávne.

Vyhral síce aj druhý ročník Tour, no štyri mesiace po ňom boli prví štyria pretekári diskvalifikovaní pre údajné presuny vlakom. Garin bol na dva roky suspendovaný a v cyklistike už ďalej nepokračoval. Po druhej svetovej vojne sa dočkal pocty, keď vznikol cyklistický tím Garin.

3. Odolávanie nacistom
Najtemnejšia história ľudstva – prvá a druhá svetová vojna – zasiahla aj do histórie Tour de France. Kvôli nim sa neuskutočnilo až jedenásť ročníkov. Po kapitulácii Francúzska v druhej svetovej vojne sa denník L´Auto dostal do nemeckých rúk. Šéfredaktorom ostal Jacques Goddet – syn jedného zo zakladateľov denníka a organizátora Tour.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.