Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.07.2018, 09:46

Sagan trpí, ale vládne. Bezradní súperi chcú zmeniť systém bodovania

  • Aby sa stal po šiestykrát majiteľom zeleného trička a vyrovnal rekord Nemca Erika Zabela, musí dôjsť do Paríža v časovom limite.
  • Paradoxne, pred siedmimi rokmi bol starý systém zmenený, pretože príliš nahrával vtedajšiemu dominátorovi šprintov Markovi Cavendishovi.
Peter Sagan
Zdroj: TASR/AP

Ochrannú bandáž má na ľavej holeni, lýtku a aj predlaktí. Stredajším pádom pri zjazde z priesmyku Col de Val Louron-Azet, po ktorom pokračoval celý zakrvavený, svojich fanúšikov riadne vystrašil. Ale Peter Sagan ide na Tour de France ďalej.

"Mám pár škrabancov. Bolí to. Niečo som si pri tom páde urobil so svalom na zadku. Nie je to žiadna radosť, ale pokračujem," hlási.

"Petrova morálka je stále vysoká"

Patxi Vila, kouč tímu Bora, pred štvrtkovou šprintérskou etapou do Pau naznačil, že zranenie mu asi ani nedovolí špurtovať.

Nakoniec Sagan skúsil špurtovať, na viac ako na 8. miesto to však nebolo.

"Nevadí, s tromi vyhranými etapami môžem byť celkom spokojný, nie?" povedal Slovák, kým domáci Arnaud Demar kráčal na pódium čoby víťaz dňa.

"Čakal som, že tá bolesť bude počas etapy ešte väčšia. Zvládal som to celkom dobre," povedal Sagan. Zato keď sa na štarte televízny pracovník dotkol kamerou jednej z jeho rán, zasyčal bolesťou.

"V ideálnom stave rozhodne nie je, napriek tomu je Petrova morálka stále vysoká," povedal tréner Bory.

​Porcia horskej práce, ktorá čaká dnes, bude pre Saganove pochrámané telo testom cyklistického prežitia. Kráľovská pyrenejská etapa s Tourmaletom, Aspinom aj Aubisque, to bude 200 kilometrov utrpenia pre tých, ktorých telá sú boľavé.

Aby sa stal po šiestykrát majiteľom zeleného trička a vyrovnal rekord Nemca Erika Zabela, musí dôjsť do Paríža v časovom limite.

Dnešný boj tak pre neho bude zložitejší než akýkoľvek špurt.

Matematicky je pritom v bodovacej súťaži už od utorka nedostihnuteľný, pred druhým Nórom Kristoffom má teraz obrovský náskok 271 bodov.

Chcú zmenu v bodovaní

Práve preto sa počas Tour množili od jazdcov aj športových riaditeľov iných stajní požiadavky: Zmeňte bodovací systém, vráťte sa k tomu, ktorý platil pred rokom 2011, kedy sa rozdávalo viac bodov za hromadné špurty na konci etáp a naopak menej za rýchlostné prémie. Za tie vtedy ich víťazi brali iba 6 bodov, naopak teraz ide o 20 bodov (a 50 je pre víťaza etapy).

Paradoxne, pred siedmimi rokmi bol starý systém zmenený, pretože príliš nahrával vtedajšiemu dominátorovi šprintov Markovi Cavendishovi.

Pozrite si rozhovor so šéfom cyklistiky Petrom Privarom:

​Pri novom systéme začal vyhrávať bodovaciu súťaž Sagan. Tentokrát "prekáža" pre zmenu jeho dominancia ...

"Súčasný systém navyše favorizuje šprintérov, ktorí vedia jazdiť aj do kopcov a zbierajú body tiež v zvlnených etapách. Takým je aj on," poukazuje Julian Dean, športový riaditeľ tímu Mitchelton-Scott.

Zmeny sa hlasno dožaduje Saganov častý protivník Sonny Colbrelli z Bahrajn Merida so svojím rozbiehačom šprintov Heinrichom Häußlerom. "Zrušte tie prehnane bodované prémie počas etáp, ani nikoho nezaujímajú," hovorí Häußler. "A udeľujte body len za dojazdy naozaj šprintérskych etáp. Súčasný systém je dobrý pre Sagana, ale pre nikoho iného."

Organizátori Tour v minulosti opakovane dokázali, že sú schopní meniť systémy aj itinerár jednotlivých ročníkov, aby zamedzili dominancii, ktorá nie je pozitívne prijímaná.

V roku 1963 fanúšikovia v Paríži vypískali trojnásobného šampióna Tour Jacquesa Anquetila. Nebavilo ich už, že víťazí iba vďaka svojim mimoriadnym časovkárskym schopnostiam a porážal tak národom milovaného sympaťáka Raymonda Poulidora.

Preto organizátori v nasledujúcom ročníku drasticky skrátili celkovú dĺžku časoviek a pridali horské dojazdy, ktoré Anquetil nemiloval.

Lenže on vyhral znova.

Rovnako tak teraz Thor Hushovd, dvojnásobný víťaz bodovacej súťaže z rokov 2005 a 2009, poukazuje: "Tiež by sa mi páčil návrat k starému systému bodovania. Ale nemôžete meniť systém len preto, že je niekto príliš silný. Okrem toho sa domnievam, že Sagana by to rovnako nezastavilo. Aj so starým systémom by bol pred ostatnými. Len by rozdiely neboli tak veľké."

Navyše: na Sagana fanúšikovia nepískajú, Sagan fanúšikov baví.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.