Šéf tímu formuly 1 Red Bull Christian Horner navrhuje, aby menšie stajne v rámci úsporných opatrení po koronavírusovej kríze mohli prejsť na systém zákazníckych vozidiel.
Kúpou rok starých áut od veľkých hráčov, miesto len ich častí, by ušetrili významnú čiastku za výskum a vývoj.
"Teraz dozrela doba k odvážnym riešeniam. Keby som bol šéfom malého tímu, najjednoduchším a najlacnejším riešením by pre mňa bolo kúpiť si celé auto. Potom by to boli čisto pretekárske tímy a nepotrebovali by žiadny výskum a vývoj. Je to tá najrýchlejšia a najlacnejšia cesta k tomu byť konkurencieschopný," povedal Horner portálu autosport.com.
Podľa jeho plánu by veľké tímy predali svoje autá po posledných pretekoch sezóny menším stajniam, ktoré by ich využívali nasledujúcu sezónu.
"Aj tak sa dajú vyhrávať preteky. Ukázalo sa to u Toro Rosso a Sebastiana Vettela, ktorým sme v podstate takto v roku 2008 poskytli zákaznícke auto," pripomenul Horner senzačný triumf neskoršieho štvornásobného majstra sveta vo Veľkej cene Talianska v kokpite záložného tímu Red Bullu.
"Bohužiaľ vo formule stále vládne paranoja, že musíte byť konštruktérom a čo sa môže stať, keď konštruktérom nebudete. Inde v motoršporte to funguje, napríklad v MotoGP. Takže keby ste si mohli po (finále sezóny v) Abú Zabí kúpiť Mercedes, Ferrari alebo Red bull, prečo by ste to neurobili?" uviedol Horner.
Tohtoročná sezóna formuly 1 ešte kvôli šíreniu covidu-19 nezačala, úvodných desať pretekov už bolo zrušených alebo odložených. Pôjde sa najskôr 5. júla bez divákov v Rakúsku.
Kvôli dopadom pandémie hrozia menším tímom výrazné ekonomické ťažkosti. Navrhujú teda znížiť plánovaný maximálny rozpočet stajní na budúci rok zo 175 miliónov eur až na sto.
Tím Ferrari je ale ochotný kývnuť len na obmedzenie zhruba do výšky 150 miliónov eur.