StoryEditor

Kollár pre HN: Fandím motorizmu, preto som investoval do okruhu

05.06.2012, 00:00

V seriáli HN Mecenáši slovenského športu vám predstavíme podnikateľov, ktorí investujú do nášho športu. V desiatej časti väčšinový akcionár motoristického okruhu pri Orechovej Potôni, Zoroslav Kollár.

Ste majoritným akcionárom prvého špičkového motoristického okruhu Slovakia Ring. Ako ste sa dostali k tomuto projektu?
V roku 2008 ma oslovili moji súčasní partneri s návrhom na vstup do tohto projektu. V tom čase už bol pripravený na realizáciu. To znamená, že na jeho vybudovanie chýbali už „iba peniaze“.
 
Postavenie okruhu vyšlo minimálne na dvadsať miliónov eur. Koľko z tejto sumy ste zaplatili vy?
Na túto otázku nebudem odpovedať.
 
Čo bolo hlavným dôvodom, že ste sa pustili to takého náročného projektu, akým je motoristický okruh?
Dôvod, prečo som sa rozhodol investovať do okruhu, bol na päťdesiat percent obchodný a na päťdesiat osobný. Som fanúšik motoristického športu a zároveň som veril a verím, že je to návratná a zisková investícia. Súčasne vytvára pozitívne synergické efekty napriek celým spektrom podnikateľských aktivít.
 
Dokáže sa Slovakia Ring v ťažkých ekonomických časoch uživiť, alebo na jeho prevádzku musíte doplácať?
Pravdou je, že v súčasnosti je ťažké hľadať najmä reklamných partnerov, ale zatiaľ to zvládame. Preto je takýto okruh náročný najmä na kvalitnú manažérsku prácu. V súčasnosti dosahuje projekt prevádzkový zisk, aj keď nie v takej výške, akú sme predpokladali.
 
Nebolo predsa len riskantné investovať do takéhoto na Slovensku „exotického“ projektu?
Nesúhlasím s názorom, že je exotický. V Európe sú desiatky takýchto motoristických areálov. A keby som neveril v ekonomickú výhodnosť projektu, tak by som do toho nešiel. Pre veľa investorov by sa táto investícia asi zdala iracionálna. Keby som totiž prostriedky, ktoré som tam vložil, použil inde, určite by to z krátkodobého hľadiska prinieslo zaujímavejší ekonomický efekt.
 
Na Slovakia Ringu sa v apríli  uskutočnili prestížne preteky šampionátu WTCC. Čakali ste, že už tak skoro sa dostanete na mapu motoristického sveta?
Vždy sme mali a aj máme tie najvyššie ambície. WTCC je zaujímavé podujatie, boli na to mimoriadne pozitívne ohlasy a návštevnosť dosiahla viac ako 40-tisíc ľudí za dva dni. Neviem, či niekde na Slovensku bola za posledných 20 rokov športová aj iná akcia, kde sa v jeden deň zišlo 30-tisíc ľudí (na druhý deň pretekov). Navyše priamy prenos sledovali v Európe desiatky miliónov fanúšikov.
 
Využívate okruh aj na vlastné motoristické vyžitie?

Jazdenie na Slovakia Ringu som si, samozrejme, vyskúšal, a to na viacerých typoch vozidiel, ale nepodľahol som tomu. Okruh je krásny, rýchly a technicky náročný, avšak žiadne „svetové rekordy“ v rýchlosti sa tam robiť nedajú. Oveľa rýchlejšie som išiel svojím autom na úplne inom mieste.  
 
Má motoristický areál pri Orechovej Potôni potenciál na usporiadanie seriálu motocyklového šampionátu Moto GP, prípadne formuly 1?
Samotný okruh by na usporiadanie Moto GP alebo F 1 nepotreboval až tak veľa zmien. Tie zmeny sú realizovateľné a finančne zvládnuteľné. Oveľa náročnejšie, a to technicky, právne a najmä finančne, je infraštruktúra, príjazdové komunikácie, tribúny pre divákov a veľa ďalších vecí, ktoré sú z podnikateľského hľadiska v súčasnosti neefektívnou investíciou.
 
Čiže v súčasnosti sú takéto úvahy o formule 1 na Slovakia Ringu iba vzdialeným snom?
Áno, ale ako sa vraví: „Kto chce prežiť svoje sny, musí sa najprv zobudiť.“ Musíme pracovať, hľadať riešenia, vytvoriť také podmienky a budovať okruh tak, aby sme tu raz „top“ vrcholné motoristické podujatie mali, či už Moto GP alebo F1. To by Slovensko určite poriadne zviditeľnilo vo svete.
 
Splnil projekt motoristického okruhu vaše očakávania?
Ten projekt ide v porovnaní s predstavami na jeho začiatku asi na 90 percent, čo je vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu výborný výsledok. A podujatia, ktoré tam organizujeme, sú veľmi úspešné, takže som s vývojom takmer spokojný. Navyše ma mimoriadne teší aj fakt, že sa nám podarilo prispieť aj k rozvoju samotného regiónu, a to vytvorením nových pracovných miest.

menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
26. apríl 2024 21:37