StoryEditor

Beh je vášeň. A miliardový biznis

12.01.2015, 23:00

Máte pocit, že ste posledný človek na Slovensku, ktorý nebeháva? Oprávnene. Slováci sa do behu doslova zbláznili. Behá sa po asfalte, po parkoch aj po horách, behajú politici, celebrity aj bežní ľudia. Kým pred desiatimi rokmi prešľapovala pod Devínskym bralom sotva tisícka skalných nadšencov jedenásťkilometrového behu do Bratislavy, vlani úzku cestu pri Dunaji zvalcovalo takmer šesťtisíc pretekárov. Raketový nárast záujmu zaznamenali aj maratóny v Košiciach a Bratislave – ďalšie dve z top trojky najväčších bežeckých podujatí na Slovensku. V uplynulých troch rokoch museli organizátori dokonca nastaviť stropy na počet účastníkov – nápor bežcov bol jednoducho priveľký.

Skvelý biznis

Bežecký ošiaľ cítia aj predajne so športovým tovarom. „Keď príde prvé jarné oteplenie, ľudia sa zbehnú ako lastovičky a v predajni je zástup od oddelenia s bežeckou obuvou až po pokladnice. Mesačné tržby stúpnu aj o 50 percent,“ hovorí Štefan Kazi z predajne A3 Šport v bratislavskom Avione.

Sieť Exisport zaznamenala dva roky za sebou zdvojnásobenie tržieb z predaja bežeckého vybavenia. „Spoločné tréningy, aplikácie na smartfónoch či masírovanie témy behu v časopisoch spôsobili, že dnes vyskúšal beh skoro každý. Okrem toho často vidieť bežcov v parkoch a na uliciach a každý chce vyzerať podobne,“ hovorí marketingová riaditeľka siete Martina Tučeková. Vo svete nie sme výnimkou. Slovensko nastúpilo na zdravý trend zo západnej Európy a spoza Atlantiku. V USA sa v uplynulej dekáde počet bežcov, ktorí odbehli niektorý z desaťtisícov organizovaných pretekov, zvýšil na dvojnásobok. Tržby z predaja bežeckej obuvi vďaka nárastu záujmu o beh stúpli za rovnaký čas o miliardu eur.


Čítajte aj:

Dokázali sme rozbehať ľudí

Ako bezpečne behať v zime

Viac informácií o téme nájdete TU!


Predajcovia športových potrieb sa snažia nový vietor v biznise naplno zachytiť a vidieť to aj na sortimente predajní. „Zažili sme masívny nárast tržieb z predaja bežeckého vybavenia. Keď sme začínali, predali sme možno osemsto párov bežeckej obuvi, vlani to bolo už vyše 6000 párov z celkového počtu 33-tisíc párov predaných topánok. Ak by som započítal aj tenisky, ktoré primárne nie sú určené na behanie, ale zákazník si ich kúpi na beh, potom by podiel poskočil aj na 18 percent,“ hovorí predajca britskej obchodnej siete so športovým tovarom, ktorý si prial ostať v anonymite.

Štyristo percent

Vlna nadšenia sa preliala aj cez kníhkupectvá. „Najväčší zlom spôsobila kniha Stvorení pre beh, ktorá prvýkrát vyšla v slovenskom jazyku v roku 2012. Predali sme v tom roku o 400 percent viac kníh ako v predchádzajúcom roku,“ hovorí manažér internetového predaja siete Martin Štrba. Kniha amerického novinára Christophera McDougalla, ktorej sa predalo dosiaľ vyše pol milióna výtlačkov, hovorí o tom, že ľudia uspeli v evolučnom boj vďaka schopnosti uštvať zver vytrvalým behom a túto schopnosť nám dodnes pripomína prirodzený sklon k behu či jedinečná stavba klenby nohy. Kým do roku 2010 predával Martinus knihy o behaní v desiatkach ročne, v tomto roku predpokladá vedenie firmy zdolanie hranice 3500 kusov – hoci, v porovnaní s celkovým knižným trhom, tvoria knihy o behaní len necelé percento predaných kníh. „Je to spôsobené aj tým, že ich je do slovenského jazyka preložených relatívne málo. Trend je však taký, že medziročne stále rastú a zákazníci ich vyhľadávajú,“ predpovedá Štrba.

Výhľad do budúcnosti

Je príklon k behu len dočasným módnym trendom?„Podobné boomy boli pred niekoľkými rokmi, napríklad kolieskové korčule, keď si ich kupoval takmer každý,“ spomína marketingová riaditeľka Exisportu Martina Tučeková. Slováci už v minulosti prepadli tenisu, squashu či bedmintonu, no zdá sa, že beh je zatiaľ najväčšou vášňou športuchtivých ľudí. Je lacný, dostupný a športové giganty ako adidas či Nike podporujú behanie presne cieleným marketingom. Odborníci preto očakávajú na Slovensku ďalší nárast počtu bežcov. „Podľa mňa sme ešte vrchol nedosiahli, aj keď si už ani neviem predstaviť, že by malo behávať ešte viac ľudí, ako behá dnes,“ smeje sa manažér športovej predajne z bratislavskej Eurovey, ktorý nechcel byť menovaný. „V nasledujúcich rokoch predpokladám medziročný nárast počtu účastníkov o 5-7 percent, pretože slovenské reálie ešte stále nie sú naplnené,“ hovorí riaditeľ košického maratónu mieru Branislav Koniar. Ak sa chcete zapojiť, v kalendári behov na rok 2015 už dnes naplánovaných vyše 160 rôznych behov vo všetkých kútoch Slovenska. Veľa šťastia.

01 - Modified: 2007-02-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Maratón rokovaní sa vyplatil
01 - Modified: 2025-05-14 06:00:00 - Feat.: - Title: Ray Kroc kúpil podnik od bratov McDonaldovcov. Takto syn českých emigrantov vybudoval svetovú sieť fast foodov 02 - Modified: 2025-05-13 22:00:00 - Feat.: - Title: Ako na bezpečný a zdravý beh. Prinášame praktické tipy od odborníka 03 - Modified: 2025-03-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Beh ako terapia? Nie na Facebooku. Za to, že beháte, vás totiž zhejtujú a nemálo 04 - Modified: 2025-02-24 07:50:28 - Feat.: - Title: Bývalý člen elitnej jednotky, ktorá zabila Usámu bin Ládina, zmenil kariéru. Začal predávať kanabis, mal na to dobrý dôvod 05 - Modified: 2025-02-17 10:26:21 - Feat.: - Title: Na Slovensko prichádza konkurencia pre McDonald’s a KFC. Vieme, kde otvorí prvé dve prevádzky
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
15. máj 2025 11:34