Je to skutočne výnimočné spojenie. Spojenie dvoch legiend: jedného z najbohatších mužov sveta a top značky v najprestížnejšom motoristickom šampionáte. Medzi sponzorov talianskeho tímu Ferrari sa zaradil mexický miliardár a telekomunikačný magnát Carlos Slim Helú.
Od novej sezóny sa tak budú logá firiem spadajúcich pod Slimovu spoločnosť América Móvil objavovať na monopostoch a kombinézach pilotov vrátane testovacieho jazdca. Taliansky tím finančné detaily partnerstva nezverejnil. „Slim však môže do Ferrari naliať 10 až 20 miliónov dolárov ročne,“ odhadol pre HN popredný český motoristický manažér Antonín Charouz.
Partnerstvo Ferrari s Carlosom Slimom bude zrejme prospešné pre obe strany. Jeho firma Telmex je totiž najväčším operátorom v krajinách Južnej a Strednej Ameriky, v Európe zas Slim vlastní podiely v holandskom KPN Telecom a Telecom Austria.
„Pre Ferrari je zas veľmi zaujímavý mexický trh, ktorý sa vyvíja pozitívnym smerom. A talianska značka sa tam chce výraznejšie presadiť,“ vraví slovenský automobilový pretekár Štefan Rosina mladší.
Carlos Slim Helú je podľa tohtoročného rebríčka najbohatších ľudí podľa Forbesu druhý s majetkom v hodnote 72 miliárd dolárov. No ak si myslíte, že 74-ročný rodák z Mexico City riadi investície do automobilového športu, ste na omyle.
Biznis v rukách syna
Tieto aktivity má totiž pod palcom jeho najstarší syn,47-ročný Carlos Slim Domit. Sedí v predstavenstve mnohých otcových spoločností. Je tiež riaditeľom skupiny Grupo Carso, pod ktorú patrí telekomunikačný gigant Telmex. „On je blázon do automobilových pretekov a celosvetové podujatie ako formula 1 je vhodnou reklamou pre jeho biznis,“ vraví manažér Charouz.
Mimochodom, ide o človeka, ktorý z pozície manažéra priviedol do sveta formuly 1 dosiaľ jediného Čecha, Tomáša Engeho, a ktorý sa so Slimom juniorom spoznal osobne pred pár rokmi na predvádzacom dni stajne Lotus. „Jej majiteľ mi oznámil, nech dovolím sadnúť do pretekárskeho auta mne neznámemu chlapíkovi. Na prvý pohľad bolo vidieť, že to na dráhe vie,“ spomína Charouz.
Po vystúpení z auta sa rozprávali o jeho motoristických aktivitách v Mexiku, ako pomáha mladým pretekárom. Pri rozlúčke mu podal vizitku s menom Carlos Slim Domit. Slim junior má tiež najväčšiu zásluhu na tom, že do kalendára formuly 1 sa v budúcom roku vráti Veľká cena Mexika. A to po 23 rokoch.
Milióny za volant pre Mexičana
Okrem reklamných priestorov na monopostoch či kombinézach pilotov alebo celosvetovej prezentácie značky na pretekoch od Austrálie cez Áziu, Európu až po Ameriku si Slim kúpil za milióny ešte niečo. A to miesto pre talentovaného 23-ročného mexického pretekára Estebana Gutiérreza. Ten sa v čase podpisu sponzorského kontraktu stal testovacím pilotom Ferrari – čiže náhradníkom hviezdnej dvojice Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen. „Mohla to byť jedna z podmienok sponzora, že bude podporovať tím Ferrari v prípade, že zoberú do stajne mexického pilota. V automobilových seriáloch sa takto miesta pre pretekárov získavajú bežne,“ uviedol pre HN Richard Gonda, ktorý odjazdil niekoľko sezón v seriáloch formuly 2 a formuly 3. Podľa neho automobilový šport už dávno nie je o šikovnosti či rýchlosti jednotlivých pretekárov, ale práve o peniazoch. „Pre mňa je to veľká nevýhoda, že nemám za sebou silného partnera. Už som sa nepriamo stretol s tým, že ak by som nebol zo Slovenska, mohla mi vyjsť významná spolupráca,“ vysvetľuje Gonda. Nie je preto náhoda, že spomedzi českých či slovenských pilotov sa v elitnej formule 1 predstavil len Tomáš Enge – aj to len v troch pretekoch záveru sezóny v roku 2001.„Dokazuje to, že ten slovenský či československý trh nie je pre organizátorov alebo majiteľov tímov vo formule 1 zaujímavý,“ doplňuje Antonín Charouz.
Nová éra Ferrari
Sedem rokov. Tak dlho čakajú v legendárnej stajni Ferrari na nového majstra sveta. Navyše v ostatných piatich sezónach tím z Maranella výrazne zaostával za konkurenciou z Red Bullu a neskôr aj za Mercedesmi. Aj preto z tímu odišiel Fernando Alonso a nahradil ho štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel. Okrem toho sa vo Ferrari vymenil takmer celý realizačný tím. „Čakal som, že zmeny budú postupné. Ale tam sa to otriaslo na všetkých pozíciách a kompletne zmenili tím. Pár rokov potrvá, kým sa všetci zohrajú,“ myslí si Štefan Rosina mladší. Podľa Antonína Charouza chce legendárna značka nadviazať na dominantnú éru za čias Michaela Schumachera, ktorý v rokoch 2000 až 2004 vybojoval pre Talianov päť titulov majstra sveta za sebou. „A preto stavili na Sebastiana Vettela, ktorý v mnohom Schumachera pripomína. Je na seba tvrdý, precízny a aktívne sa zapája do vývoja monopostu,“ hovorí Charouz. Jeho syn v minulosti súperil s Vettelom v seriáli formuly BMW. Spomína si, čo mu najviac na novom mužovi vo Ferrari najviac imponovalo. „Po pretekoch či tréningu išiel študovať ďalšie štyri hodiny získané dáta z dráhy. Môj syn Ján vyliezol z auta a išiel esemeskovať s dievčatami,“ dodal Charouz. Napriek novému silnému sponzorovi či hviezdnej dvojici Vettel – Räikkönen sa pri toľkých zmenách nedá predpokladať, že Ferrari bude v roku 2015 útočiť na najvyššie méty.