Ani v Austrálii populárnejšie športy ako ragby či futbal nedosahujú také celoročné príjmy, ako sa to darí tenisu vďaka jedinému podujatiu trvajúcemu len dva týždne. Tržby prvého grandslamového turnaja roka Australian Open totiž dosahujú v poslednom období rapídny rast. Kým v roku 2014 dosiahlo podľa údajov Austrálskej tenisovej federácie celkové príjmy 206,1 milióna austrálskych dolárov, v tomto roku má atakovať už 300-miliónovú hranicu. V rozhovore pre portál Australia Financial Review to potvrdil výkonný riaditeľ federácie Craig Tiley. „Keď túto hranicu nedosiahneme v tomto, tak s istotou v budúcom roku. Sme na dobrej ceste dosiahnuť aj rekordný zisk,“ konštatoval Tiley.
Najviac platia televízie
Z detailnejšieho pohľadu na rozdelenie príjmov Australian Open vyplýva, že najväčšiu časť z výnosov tvorí predaj celosvetových televíznych práv. Ten predstavoval za vlaňajší finančný rok 79 miliónov dolárov, čo je približne 31 percent z celkového objemu príjmov. „Podujatie rastie najmä vďaka čoraz väčšej popularite tenisu v Ázii – najmä v Číne a Indii a v ďalších ázijských krajinách,“ povedal pre HN Branislav Stankovič, bývalý daviscupový reprezentant a dnes organizátor najznámejšieho tenisového podujatia na Slovensku Poprad-Tatry Challenger. Vysokú sledovanosť dosahuje aj vďaka moderným technológiám, možnosti sledovať zápasy v tabletoch či mobiloch. Okrem toho jej pomohla aj minuloročná novinka, keď spoločnosť Seven West Media prvýkrát poskytovala živé prenosy zo všetkých 22 tenisových dvorcov areálu Melbourne Park. „Super Bowl sa hrá až o dva týždne, takže naše podujatie ťaží aj z pokojného času v kalendári športových akcií vo svete. Sme kombináciou globálneho podujatia, ktoré kladie aj veľký dôraz na fanúšikov, ktorí si prídu pozrieť tenis aj naživo,“ hovorí Tiley. A niet sa čo čudovať. Priaznivci zaplatili vlani za lístky na Australian Open vyše 74 miliónov dolárov, pričom do Melbourne Parku si ich prvýkrát v histórii našlo cestu vyše 700-tisíc. Najmenšiu časť celkových príjmov tvoria lukratívne zmluvy s reklamnými partnermi. Hlavným a najštedrejším je kórejská automobilka KIA a spolu s ďalšou necelou tridsiatkou známych spoločností zaplatia organizátorom vyše 66 miliónov austrálskych dolárov.
Milióny idú na talenty
Väčšinu z celkového zisku Australian Open, ktorý každoročne prevyšuje sumu desiatich miliónov, využíva Tennis Australia na podporu tenisových talentov a financovanie projektov na podporu tohto športu v krajine. „Napriek tomu sa Austrálčanom už niekoľko rokov nedarí vychovať špičkového hráča, ktorý by sa priblížil k absolútnej svetovej špičke,“ uviedol Stankovič. V nedávnej minulosti mali pritom svetové jednotky ako Patricka Raftera či Lleytona Hewitta. Aj medzi ženami by ste sa pri hľadaní poslednej víťazky Australian Open museli vrátiť o takmer štyridsať rokov späť. Austrálčanky budú navyše prvými súperkami Slovenska vo februárovom 1. kole druhej Svetovej skupiny Pohára federácie, ktoré sa uskutoční v Bratislave. A napriek tomu, že neorganizujeme grandslamový turnaj a podpora športu u nás je neporovnateľne nižšia ako u protinožcov, má Slovensko v najlepšej stovke rebríčka viac tenistiek ako Austrália. „Na Slovensku sú nielen tenisti, ale športovci všeobecne nedocenení na to, aká sme malá krajina a aké ekonomické možnosti tu máme,“ dodal Stankovič.