Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.01.2015, 00:00

Slovák na Dakare sa smeje bohatým súperom: Mne stačí málo

Má päťnásobne nižší rozpočet ako špičkoví pretekári. Napriek tomu stačí Štefanovi Svitkovi 200-tisíc eur, aby na Rely Dakar konkuroval najlepším.

Klimatizované karavany, minimálne desaťčlenné tímy starajúce sa o dokonale pripravenú motorku či prespávanie v hoteloch. Takú starostlivosť majú najlepší svetoví motocyklisti na najprestížnejšom podujatí sveta, Rely Dakar. A ako je na tom náš najlepší pretekár Štefan Svitko, ktorému patrí v priebežnom poradí piate miesto z pôvodne 164-členného štartového poľa? O karavane s klimatizáciou môže snívať, prespáva na karimatke v sprievodnom vozidle a jeho tím má dvoch členov. Kým rozpočet špičkových stajní na Dakare presahuje milión eur, Svitkovmu Slovnaft Teamu stačí 200-tisíc. „Je obdivuhodné a teší nás, že s pätinovým rozpočtom takto dokážeme konkurovať bohatším továrenským tímom KTM či Red Bullu,“ povedal pre HN manažér nášho reprezentanta Maroš Kehér.

Najdrahšie je štartovné

Spomínaných 200-tisíc eur je však v prípade Štefana Svitka suma aj s rezervou na nepredvídateľné výdavky. Ako hovorí jeho manažér, ak by bolo cieľom šetriť na všetkom, dá sa rozpočet znížiť o pár desiatok tisíc. No s istotou sa nedá nič ušetriť na dvoch najnákladnejších položkách účastníka Rely Dakar – na štartovnom a samotnej motorke. „Štartovné je 14800 eur na osobu. So Štefanom sú tam mechanik Zlatko Novosad a manažér Martin Kubačka. Prirátajte ešte 9-tisíc ako poplatok za sprievodné vozidlo a máte výsledok,“ konštatuje Kehér. Vychádza to na viac ako 53-tisíc eur. Len o niečo menej stála nová motorka KTM RallyReplica 450 po tom, čo k jej cene pripočítame dva náhradné motory, tlmiče a ďalšie rezervné diely. Ďalšie desaťtisíce zhltnú letenky do Argentíny, poplatky za prevoz materiálu a bežné výdavky na takmer trojtýždňový pobyt v Južnej Amerike. „Bez generálneho partnera, spoločnosti Slovnaft, by Štefanova účasť na Dakara bola omnoho komplikovanejšia. Oni hradia približne polovicu nákladov, druhú polovicu organizujem ja za pomoci ďalších menších sponzorov,“ vysvetľuje Kehér. Zaujímavosťou je, že za konečný výsledok nedostávajú pretekári na Dakare žiadne odmeny. Prečo tam teda Svitko rok čo rok chodí?„Prvýkrát som tam išiel, lebo to bolo snom môjho manažéra Maroša Kehéra. Ale teraz to už je choroba a návyk v jednom,“ uviedol pre HN Svitko.


Čítajte viac:

Každý pre niečo žije, ja pre motorky

Rely Dakar 2015 v číslach


Výsledky zvyšujú podporu

Jediná slovenská rafinéria Slovnaft si pritom Svitka vyhliadla už pred piatimi rokmi, ako tvár značky a tiež niektorých produktov. Nahradila vtedy svojho dovtedajšieho ambasádora a priekopníka slovenských štartov na Rely Dakar Jaroslava Katriňáka. „Vyznáva rovnaké hodnoty ako naša spoločnosť, je zanietený, jeho práca je zároveň jeho vášňou, je mladý a sympatický – čiže pre značku zaujímavý,“ zhrnul prednosti Svitka hovorca bratislavskej rafinérky Anton Molnár. Ten pre náš denník prezradil, že v porovnaní s minulým rokom o niečo zvýšili podporu nášmu motocyklovému reprezentantovi. „Vybojoval si to predchádzajúcimi výsledkami a je to pochopiteľné, keď s niekým dlhodobo spolupracujete a potrebujete mu zabezpečiť určitý štandard,“ tvrdí Molnár. Svitko sa prvýkrát preháňa po pieskových dunách, kamenistých cestách či suchých pláňach na motocykli v žlto-čiernych farbách generálneho partnera. „Naša spolupráca funguje bezproblémovo, oni sú tiež radi, že logo firmy môžu vidieť milióny ľudí po celom svete. Štefan je jediný Slovák v motoristickom športe, ktorý vo svojej kategórii dokáže patriť medzi najlepších na svete,“ dodal manažér Kehér.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.