Vo futbale neustále rastú príjmy klubov, príjmy od sponzorov trhajú rok čo rok nové rekordy, zvyšuje sa aj balík peňazí za predaj televíznych práv a stretnutia majú čoraz vyššiu sledovanosť. To isté platí aj v tenise. O podobnom rastúcom záujme však môže najprestížnejší motoristický seriál formula 1 iba snívať. Minimálne čo sa týka sledovanosti samotných Veľkých cien.
Podľa každoročného reportu sledovanosti F1 totiž padol záujem televíznych divákov o 5,6 percenta. To znamená, že kým v roku 2013 si preteky F1 pozrelo 450 miliónov fanúšikov, vlani to už bolo o 25 miliónov menej.
Obzvlášť prekvapujúci je prepad sledovanosti vo Veľkej Británii, kde pozeralo F1 o päť percent menej divákov ako v predchádzajúcom roku.
A to napriek tomu, že domáci jazdec Lewis Hamilton bojoval do poslednej Veľkej ceny o titul majstra sveta, ktorý si napokon v posledných pretekoch sezóny, na Veľkej cene Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch, aj vybojoval.
A tento pokles záujmu sa čiastočne prejavil aj na slovenských divákoch. Pri porovnaní deviatich Veľkých cien, ktoré mali štart v tradičnom čase v nedeľu o druhej popoludní, totiž klesla v priemere sledovanosť o takmer jedno percento.
Monopost stajne Mercedes. Snímka: Reuters
Na druhej strane, pri pohľade na celú sezónu – čiže všetkých 19 pretekov, podiel na trhu vzrástol z 15,5 percenta v roku 2013 na 16,0 percenta v minulom roku.
Od budúcej sezóny pritom už nebude šampionát formuly 1 vysielať televízia Markíza, ale športové kanály Sport1 a Sport2 HD. Prečo prišla Markíza o šampionát F1? „Tieto rozhodnutia nekomentujeme,“ odkázala pre hnonline.sk hovorkyňa televízie Tatiana Tóthová.
Klesajúci záujem televízneho diváka o sa už začína premietať aj do ceny, za ktoré sa predáva reklamný priestor na tohtoročný šampionát F1, ktorý odštartuje prvými pretekmi 15. marca Veľkou cenou Austrália.
V Nemecku, kde má formula 1 jednu z najväčších fanúšikovských základní, sa totiž televízna stanica RTL rozhodla znížiť cenu za 30–sekundový spot.
Podľa portálu quotenmeter sa totiž vlani predával za 80–tisíc eur, v tomto roku to má byť už len 60–tisíc. Percentuálne podobné zníženie nastalo aj v prípade reklamného priestoru počas piatkových a sobotných tréningov.