Diskusia na HN Clube medzi kandidátmi na primátora Bratislavy skončila.
Kandidáti odpovedajú na otázku, či budú dvíhať daň z nehnuteľnosti. Mlýnek prisľúbil, že on daň dvíhať nebude, Kusý označil zvyšovanie dane za neprijateľné.
Mlýnek hovorí, že je vysoká skepsa v tom, že električka do Petržalky sa bude financovať z nenávratného európskeho príspevku. "Určite by som našiel ekonomické zdroje, aby tá stavba stála," sľúbil Mlýnek.
Kusý označil električku do Petržalky za Potemkina, mesto podľa neho nemá ani podpísané zmluvy a chýbajú mu finančné zdroje. Vallo na to reagoval, že starosta Nového Mesta nemá tušenie o tom, ako sa robia veľké infraštruktúrne projekty a odkázal mu, že už 12 rokov sa nepohol projekt Novej tržnice v jeho mestskej časti.
"Jej koniec očakávame v roku 2024," uviedol Vallo a dodal, že celý projekt zahŕňa napríklad aj cyklotrasy a je rozfázovaný. Na projekt sú alokované zdroje z eurofondov a práve pre nedodržanie termínov hrozí, že ich mesto na túto stavbu nezíska. Mlýnek ho vyzval, aby sľúbil, že ak električka nebude do konca budúceho roka, odstúpi z postu primátora, ak bude opäť zvolený.
Vallo pripomína, že stavebný biznis čelil veľkému nárastu ciest materiálov a kvôli tomu muselo ísť veľa projektov do nového verejného obstarávania. Vysvetľuje, že museli riešiť dodatok ku zmluve s dodávateľom. "Chcem všetkých ubezpečiť, že električka do Petržalky je naša priorita," uviedol s tým, že bude dokončená v najbližšom možnom čase.
Diskusia medzi primátormi na HNClube sa posunula k téme výstavby električiek. "Myslím, že je fér, aby mesto povedalo obyvateľom, že do konca budúceho roka trať do Petržalky nebude dokončená," vyhlásil Kusý. Kritizuje, že práce idú pomaly.
Kusý Vallovi vyčíta, že mesto má len množstvo vizuálizácií a "pekných obrázkov". Podľa súčasného primátora "vyčítať, že v 21. storočí robíme vizualizácie, je staré myslenie". Mlýnek na margo témy hovorí, že problémom nie sú vizualizácie, ale náklady na ne.
"V rámci predstaničného námestia je na prvom mieste bezpečnosť a čistota," uviedol Kusý a povedal, že on nemá Hlavnú stanicu rád najmä kvôli zápachu.
Mlýnek označil za problém, že cez Hlavnú stanicu prechádza aj nákladná preprava. Podľa neho treba vybudovať "niečo ako obchvat Bratislavy" pre nákladnú železničnú dopravu. Vypisovať teraz architektonickú súťaž na Hlavnú stanicu označil za zbytočné, lebo nie je isté, čo na to budú nakoniec peniaze.
Vallo obhajuje vylepšovanie priestoru pred Hlavnou stanicou. Podľa neho musí mesto vylepšovať verejný priestor všade, kde je to možné.
Kusý pripomenul, že najbližších sedem rokov sa Filiálka riešiť nebude, a to označil za zlú správu.
Kusý rovnako hovorí, že pre Filiálku je prijateľný len podzemný variant. Postaviť ju podľa neho musí štát.
Kusý pripomína, že z minulosti existuje projekt, ktorý ráta na mieste Hlavnej stanice s veľkým biznis a nákupným centrom. Podľa neho treba od tohto upustiť a prijať konzervatívne riešenie. "Nepovažujem za zmysluplné, aby priestor pred ňou bol pekný a vyčačkaný," uviedol s tým, že najskôr sa musí zmeniť samotná stanica. Reagoval tak na Valla, ktorý hovoril, že mesto chce zlepšovať priestor pred stanicou.
Podľa Valla je aj otázka Filiálky pri Trnavskom mýte veľká téma. "Ministerstvo súhlasilo s modelovaním modelu, ktorý hovorí, že sa nezachová budova bývalej železničnej stanice," uviedol Vallo. Súčasný primátor presadzuje, aby sa tam vytvoril podzemný priestor.
Vallo hovorí, že nie sú spokojní ani s priestorom pred stanicou, ktorý čiastočne patrí mestu. So štátom sa dohodli, že to magistrát bude rekonštruovať.
Kandidáti na primátora rozbiehajú diskusiu o Hlavnej stanici. "Mesto nemá žiadny majetkový a vlastnícky vplyv na Hlavnú stanicu," pripomenul Vallo s tým, že budova patrí železniciam.
Mlýnek hovorí, že možnosť parkovať len dve hodiny v inej časti je veľmi málo. "Malo by to byť viac za deň," uviedol s tým, že napríklad pri návšteve lekára či niektorých služieb ľudia potrebujú viac času.
Vallo ešte obhajuje parkovacie aplikácie, podľa neho fungujú veľmi dobre. Kusý zase hovorí, že on chcel telefón "hodiť do koša", keď sa snažil ju použiť. Vallo na to reagoval, že mu s tým pomôže. Primátor tiež pripomenul, že sa rozširuje sieť parkomatov a v hre sú aj sms lístky.
Vallo hovorí, že mesto sa pohlo vpred v oblasti MHD. Hovorí, že magistrátu sa podarilo skvalitniť služby, autobusy a električky sú podľa neho čistejšie a klimatizované. Mesto tiež nakúpilo množstvo nových autobusov.
Podľa Kusého by mala byť prioritou MHD a jej skvalitňovanie. "To ale neznamená, že budeme znepríjemňovať život šoférom," dodal. Odstavné parkoviská považuje za "rýchle riešenia". Hovorí, že napríklad záchytné parkoviská v Petržalke boli akurát "zobraté Petržalčanom". Sľubuje, že bude budovať aj prakovacie domy a plochy na okrajoch mestských častí.
"Parkovacia politika by mala reflektovať na to, že viac ako 100-tisíc ľudí tu dochádza za prácou," povedal Mlýnek a poukázal i na to, že v meste sídlia aj veľké národné inštitúcie.
Diskusia sa posunula aj k problémom s parkovaním pre ľudí, ktorí žijú v satelitoch. Vallo uvádza, že mesto pripravilo záchytné parkoviská a ľudia by mali na nich z áut prestúpiť na hromadnú dopravu.
Kandidáti sa nezhodujú v názoroch na spoplatnenie parkovania. "Kopírujeme všetko dobré, čo zaviedli v zahraničí," hovorí Vallo a pripomína, že v žiadnej metropole na okolí nie je parkovanie zdarma. Zrušenie spoplatnenia je podľa neho aj zrušenie parkovacej politiky. "Ja hovorím o parkovacej politike, ktorá bude zadarmo, ale pre Bratislavčanov," dodal Kusý.
Kusý hovorí, že to, že Nové Mesto je jedna zóna bol "historický boj". Uviedol, že viacero poslancov "papagájovalo" názor magistrátu, že sa časť má rozdeliť. Vallo hovorí, že magistrát ustúpil, preto nechápe, že Kusý hovorí, že to bol boj. "My hľadáme spoluprácu, hľadáme kompromis," doplnil primátor.
Vallo vysvetlil, že rozdelenie zón bolo v kompetencii jednotlivých starostov. "Petržalka je jedna zóna," uviedol a povedal, že je to rovnaké napríklad aj v Novom Meste. Mlýnek hovorí, že aj Staré Mesto by podľa neho malo byť celé jednou zónou.
Vallo pripomenul, že kvôli čipovej kríze nedorazili parkomaty a tie teraz postupny dodávajú. Mesto teda rátalo, že kúpiť si parkovací lístok, bude dostupnejšie. Potvrdil, že zvažujú aj sms lístky. "Tie sú však drahé," vysvetlil.
"Bonusovú kartu chceme zachovať, ale chceme, aby celý systém bol pre Bratislavčanov výhodnejší," povedal Kusý. Kritizuje tiež snahu riešiť parkovanie len cez aplikácie a neumožniť sms parkovacie lístky.
Kandidát na primátora Mlýnek hovorí, že primátor Vallo nepočúval výhrady, ktoré boli ku parkovacej politike ešte pred jej spustením. "Nastavenie je príliš komplexné," hovorí. Bratislave by podľa neho pomohlo zjednodušenie systému. Bonusovú kartu, ktorá umožňuje obyvateľom parkovať dve hodiny za deň v inej zóne označil za nedostatočnú.
"Parkovacia politika generuje nejaké príjmy, zatiaľ je ale v mínuse," povedal Vallo a povedal, že ako mesto sa zaviazali, že všetky peniaze pôjdu do daných častí, v ktorých boli vybrané. Tieto financie by sa mali použiť napríklad na obnovu a opravu chodníkov. Vallo vyzdivhol starostu Rače Michala Drotována, ktorý tieto peniaze používa na úhradu parkovného pre učiteľky.
Vallo hovorí, že parkovacia politika je jedna z najväčších reforiem mesta za 20 rokov. Podľa neho je základným princípom to, že Bratislavčania lepšie zaparkujú pred svojim domom a že sú zvýhodňovaní oproti cezpoľným. Napriek tomu, že Kusý hovorí, že je to chaos, Vallo povedal, že ich pohľad na princíp parkovacej politiky je prakticky rovnaký.
Podľa Kusého by sa mali vytvárať nové parkovacie miesta i parkovacie domy, kresliť nové čiary a osadzovať značky.
"Parkovacia politika je dnes veľký chaos," povedal Kusý a začal hovoriť o nefunkčných aplikáciách a rozdielnych pravidlách v jednotlivých častiach. "Bratislavčania sú cudzinci vo svojom meste," uviedol na margo opatrenia, že aj obyvatelia hlavného mesta musia v iných mestských častiach platiť.
Mlýnek hovorí aj o adresnej sociálnej politike pre učiteľov, ktorých je v meste nedostatok. Matúš Vallo hovorí, že v prípade škôl ide o kompetenciu mestských častí a poukázal na Petržalku, kde dokázali umiestniť všetky deti do tried.
Kandidát na primátora Martin Mlýnek ako jeden z najväčších problémov rovnako označil dopravu a parkovanie. Pripomenul tiež, že je potrebné vytvárať inštitúcie pre seniorov a venovať sa inklúzii. "Na území Bratislavy je školstvo dlhodobo podceňovaná téma," doplnil. Povedal, že za posledných 30 rokov zaniklo množstvo škôl i jasličiek. "V mnohých častiach musia starostovia odmietať desiatky detí," komentoval situáciu v materských školách.
"Mesto musí byť sociálnejšie, musí byť solidárnejšie," reagoval Kusý na poznámku, že z pozície kandidáta na primátora nemá páky na riešenie energetickej krízy či inflácie.
Kandidát na primátora a súčasný starosta Nového Mesta po otázke poprosil o minútu ticha pre obete včerajšej tragédie. Potom skonštatoval, že Bratislavčanov trápi najmä doprava a parkovanie, ale aj sucho. "Mám za to, že tieto problémy prekrýva niečo iné. Je to obava z budúcnosti," povedal a pripomenul, že stále nevieme, aké ceny energií budeme mať a čelíme veľkému zdražovaniu.
V úvode kandidáti diskutujú o tom, čo Bratislavčanov najviac trápi. Podľa primátora Matúša Valla je to kvalita života. "V každom väčšom meste je doprava na vrchole problémov," povedal. Dodal, že veľkou témou je životné prostredie, zeleň a verejný priestor. Pripomenul aj covidovú krízu, vojnu na Ukrajine či energetickú krízu, ktorá bude problémom v najbližšej dobe.
Hosťami HNClubu sú kandidáti na primátora Bratislavy Matúš Vallo, Rudolf Kusý a Martin Mlýnek.