StoryEditor

Praktický člen rodiny do každého počasia

19.03.2006, 23:00
V decentnej tmavej farbe, približujúcej sa čiernemu odtieňu, navyše s posoleným povrchom karosérie do biela, sa Toyota Avensis kombi zapojila do sivého priemeru áut v klasickej zimnej premávke. Tmavosivá metalíza testovaného vozidla s priliehavým prívlastkom súmračná, upozorňovala na svoju prítomnosť na cestách iba vďaka rozsvieteným svetlám Avensisu. Počiatočná skromnosť sa však rýchlo vytratila, len čo toto (na prvý pohľad nenápadné) kombi strednej triedy vytiahlo svoje tromfy na verejnosť.
Prvým signálom pre okolo jazdiacich "súperov" je razantná akcelerácia, takže tí ihneď zbystria pozornosť. Krútiaci moment 400 Nm je silným tromfom a Toyotu Avensis kombi naozaj poriadne vystrelí dopredu. Výhodou v teréne plnom serpentín je dobré držanie stopy - aj zásluhou pohonu na všetky kolesá. Takže kombík sa na cestách určite cíti ako ryba vo vode, a to na rovine i v horách, na suchom asfalte i zasneženej vozovke. Aj v silnom bočnom vetre ho dobrá aerodynamika karosérie (so zaoblenými bokmi a štíhlou strechou "ozdobenou" držadlami) bez problémov udrží v priamom smere.
Roztancovaná spotreba. Chvíľu sme si museli zvykať na veľmi citlivé ovládanie plynového pedálu, takže pri rýchlosti 100 km/h sa spotreba na displeji "roztancovala" v rozpätí 5,5 - 10 litrov. No po aktivácii tempomatu (na páčke pod volantom) sme so zaradeným šiestym prevodovým stupňom dokázali na rovine udržať spotrebu nafty do 6 litrov. Celkový priemer v kombinovanom režime však vychádzal na 7,5 l/100 km, čo je v porovnaní s optimistickým údajom výrobcu (6,2 l) predsa len rozdiel.

Nový dieselový motor. V súčasnosti je Avensis k dispozícii s novým dieselovým motorom D-4D (objem 2,2 l), ktorý je mimoriadne pružný a v spojení (štandardne) so 6° prevodovkou poskytuje vysoký výkon v celom rozsahu otáčok. Účinok motora výrazne zvyšuje elektricky aktivované turbodúchadlo s premenlivým uhlom natočenia lopatiek. Tajomstvo je skryté v piezoelektrickom vstrekovači v systéme spoločného rozvodu paliva. Ten je schopný vstreknúť palivo pod výnimočne vysokým tlakom až 1800 barov.
Výlety bez únavy. Každá verzia má štandardne inštalované všetky moderné elektronické systémy, t. j. ABS, EBD (rozdeľovač brzdnej sily), VSC (kontrola stability), TRC (kontrola trakcie), brzdový asistent. V dobre tvarovaných sedadlách sa pasažieri neunavia ani po dlhej jazde, volant s tlačidlami na ovládanie audiosústavy je výškovo i pozdĺžne nastaviteľný, na stredovej konzole sa nachádza multifunkčný informačný systém. Cez deň i v noci je dobrá čitateľnosť údajov na kruhových prístrojoch, uložených na tmavom pozadí. Pri prejazde cez úzky priestor sme ocenili elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá.
Dvojzónová klimatizácia. Prístrojový panel je usporiadaný jednoducho, ale účelne. Aj informačný systém je jednoduchý, potrebné údaje (spotreba, dojazd, prejdená vzdialenosť) si vodič rýchlo vyhľadá pomocou samostatných tlačidiel. Audiosústavu pohodlne ovláda tlačidlami na volante. Pred spolujazdcom je dostatočne priestorná odkladacia priehradka, praktická je dvojzónová klimatizácia i samostatné vyhrievanie predných sedadiel. Špeciálna anténa je zabudovaná v zadnom skle, resp. v prípade kombi v zadnom bočnom okne.
Ploché dno batožinového priestoru sa dá vyklopiť a získate tak ďalšiu možnosť na odloženie drobností. Komu ani to nestačí, môže ešte využiť dvojité dno pod lakťovou opierku medzi prednými sedadlami.
Montáž v rukavičkách. Sympaticky decentný zvuk pri zatváraní dverí nás príjemne prekvapil. Najskôr sme si mysleli, že dvere zostali iba privreté, no rýchlo sme sa presvedčili, že sú dostatočne zatvorené aj bez použitia väčšej sily. Aj na tomto príklade sme sa utvrdili: Toyota sa riadi heslom, že nič nie je také dobré, aby nemohlo byť ešte lepšie. Dokonca túto myšlienku dotiahli až tak ďaleko, že kvôli ochrane karosérie pred poškriabaním pracujú ľudia v montážnej dielni s rukavicami na rukách. A záverečné leštenie karosérie sa robí až po definitívnom umiestnení emblému na svoje miesto.
Naše odporúčanie. Pohon všetkých kolies v spojení s excelentným krútiacim momentom znamenal rýchly rozjazd nielen na zasneženom, ale aj zľadovatenom povrchu. Na druhej strane brzdový systém zaberal razantne, takže sme bez problémov mohli vychutnať vyslovene športový štýl jazdy. Premyslená aerodynamika (Avensis vznikol v dizajnérskom centre na juhu Francúzska) v spojení s pohonom 4x4 robí z verzie kombi veľmi praktické rodinné auto do každého počasia. V strednej triede (segment CD) patria ku konkurentom nedávno uvedená Alfa Romeo 159, audi A4, BMW radu 3, Citroën C5, FIAT Croma, Honda Accord, Mazda6, Mercedes-Benz C, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 407, Renault Laguna, SEAT Toledo, VW Passat - pochopiteľne, máme na mysli verzie kombi.
Avensis s benzínovým motorom 1,6 litra a základným vybavením Terra stojí 784 tisíc Sk, najdrahšie vybavenie Lux Elegant v spojení s motorom 2,4 VVT-i vyjde na 1,466 mil Sk. Testovaná verzia s dieselovým motorom 2,2 l a výkonom 180 koní bola v čase testu v predaji za 1,123 mil. Sk.
Nové osobné autá
registrácie I. - XII. 2005
segment CD
1. VW Passat 860
2. Peugeot 407 381
3. Toyota Avensis 283
4. Opel Vectra 252
5. Ford Mondeo 245
6. BMW 3 210
7. Citroën C5 185
8. Mazda6 175
9. Audi A4 174
10. Mercedes-Benz C 152
11. VW Passat Variant 120
12. Hyundai Elantra 103
13. Honda Accord 101
14. Renault Laguna 89
15. Nissan Primera 76

Celkovo: 3 800

TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Avensis kombi 1,6 VVT-i 2,0 VVT-i 2,4 VVT-i (aut.) 2,2 D-4D
Objem motora, cm3  1598 1998 2362 2231
Výkon, kW/k

81/110

108/147

120/164

130/177

Krútiaci moment, Nm 150 196 230 400
Max. rýchlosť, km/h 195 210 220 220
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  12,2 9,6 9,3 8,6
Komb. spotreba, l/100 km 7,2 8,1 9,6 6,2
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 14:05