StoryEditor

Slováci majú radšej moderný štýl. No experimentujú, tvrdí taliansky dizajnér

31.10.2011, 23:03
Narodil sa v Taliansku, celý život pracuje s interiérovým dizajnom. Pred vyše rokom prišiel k nám na Slovensko. "Zákazníci vnímajú architekta ako režiséra svojich snov a fantázií," tvrdí dizajnér Michele Bornancin.

Ako vidí taliansky dizajnér Slovákov? Akí sme zákazníci?
Slovák v prvom rade dôveruje architektovi. Architekt pozná nové technológie, novinky na trhu, nové materiály. Slováci mu dôverujú, pretože odborníci architektúrou žijú.
Majú Slováci svoju vlastnú predstavu, alebo si dajú poradiť?
Slováci vnímajú dizajn. Vďaka časopisom a reklamám mu rozumejú. Odovzdávajú sa architektom, pretože experimentujeme so svojimi vášňami a s predstavami pomocou kombinácie materiálov, farieb a svetla.
Nie sme v porovnaní s talianskou extravaganciou nudní?
Slováci nie sú nudní. Vedia, čo chcú. Tak ako ostatní sledujú výstavy dizajnu v Miláne i vo svete. Problém je, že máte veľmi široký záber. Veľa predstáv, ktoré je ťažké dať do poriadku. Architekt ich nasmeruje v širokej ponuke. Vkus pekného bývania je trendom Talianov a rovnako aj Slovákov, a to práve tým, že žijeme v kultúrnej a kozmopolitnej realite, v ktorej dom, predstavuje domáci priestor, v ktorom sa stretávame s rodinou, kamarátmi, a je jedným z niekoľkých bodov stretávania sa medzi oboma kultúrami. Zároveň filtruje trendy módy a designu, tak aby bol domáci priestor prispôsobený nášmu životnému štýlu, a interpretoval naše potreby, vlastného bývania a bytia. Vkus a pozornosť Slovákov sa prikláňa k Talianskemu designu, predovšetkým kvôli faktu, že taliansky design, ktorý je úzko spojený s talianskou módou, si vždy vedel udržať krok v pred a inovovať sa v priebehu rokov, pričom stále ponúkal rady a návrhy schopné vzbudiť záujem a obdiv mnohých.
Staráme sa o svoje domovy ako Taliani?
Slovákom, ktorých som stretol, veľmi záleží, kde bývajú. Radi menia svoj domov. No hovorím len o tom, čo som videl za ten čas, ktorý som tu. Existuje veľa levelov zákazníkov.
A ak porovnáte tieto dva štýly?
Ťažko povedať. Slovenskí zákazníci neexperimentujú. Inak je to s architektmi. Architekt dá zákazníkovi ponuku,  a  on si z nej vyberie. Napríklad mu ukáže päť kresiel a zákazník si vyberie, ktoré sa mu najviac páči. Avšak ponuku vytvára architekt.
A čo oceňujeme?
Hlavne kvalitný produkt. Na trhu je veľa značiek, a nie všetky sú rovnakej kvality.  V tom im viem poradiť. Na fotkách je všetko pekné, neznamená to však, že je to aj kvalitné.Viac ako analyzovať aspekt „aké sú  nároky“ by sme sa mali zamyslieť nad otázkou „aké by mali byť ich nároky“ na nábytok, teda aké by mal mať charakteristiky a pridané hodnoty,  s akými by mal nábytkársky priemysel vyrábať a dodávať zákazníkom. S ohľadom na špecifické vlastnosti, výrobok musí byť predovšetkým kvalitný, má mať podľa toho priamoúmernú  cenu, pre milovníkov kvalitných interiérov má mať design a vysoké technologické parametre.
Zmenia ľudia svoj pôvodný návrh, pokiaľ im poradíte?
Áno, nechávajú si poradiť. Architekt si najprv vypočuje predstavy zákazníka, a tak dospeje k návrhu. Zákazníci vnímajú architekta ako režiséra svojich snov a fantázií.
Ako by ste zhodnotili úroveň interiérového dizajnu u nás?
U architektov je veľmi vysoká. Aj u zákazníkov, ľudia z Bratislavy veľa cestujú,a tak majú pre dizajn otvorené oči.
A čo vy, ktorú časť interiérového dizajnu najradšej zariaďujete?
Najradšej mám moderný štýl, a to je 80 percent toho, čo si ľudia žiadajú.
A platí, že drahý interiér je moderný interiér?
Nedá sa povedať, že moderný interiér je drahý. Každý štýl má svoje stupne v cene. Klasický drevený, starožitný, provensálsky, každý má svoj level v cene. Nedá sa to povedať. Napríklad na výrobu moderného nábytku je zameraných 300 fabrík, ale na klasický je ich povedzme len 200.
Ktorý štýl je na Slovensku najžiadanejší?
Určite moderný štýl. Potom prichádzajú na rad dizajnový a provensálsky. Posledné roky  je veľmi obľúbený mix, moderný  s dizajnovým štýlom a barokom.
Ako ste sa vlastne dostali na Slovensko?
Poznal som už predtým jedného architekta z Bratislavy. Prostredníctvom neho som sa pokúšal pochopiť, ako na Slovensku funguje trh. Spoznávam to tu, robím si svoju vlastnú štúdiu o tejto krajine a páči sa mi tu. Snažím sa porovnávať rôzne kultúry. Práve medzinárodná spolupráca môže podľa môjho názoru pomôcť jednotlivcom prekonať ich limity a bariéry.
Navštívili ste aj iné krajiny a snažili ste sa ich spoznať?
Bol som v Rakúsku, ale tam som pracoval so zákazníkmi, ktorí už predtým prišli do Talianska a chceli odo mňa návrh, ako si zariadiť byt. No nechcel som sa tam  presťahovať.
A ako ste sa dostali k dizajnu?
Začal som pracovať už počas štúdia v Benátkach, vo firme svojich rodičov. Kým som študoval, pracoval som ako projektant interiéru. Projektoval som priestory domov a predával nábytok na ich  zariadenie. Niekoľko mesiacov som pracoval aj u architekta, kde som robil technické nákresy domov. Vždy som robil len túto prácu.
Spomeniete si na najbizarnejšiu ponuku?
Jeden pár ma raz požiadal, aby sme im namontovali umývačku riadu do skrine v spálni.
Vyhoveli ste im?
Áno. Prišlo mi to ako vtip, ale spravili sme to.
A kde ste dostali tú ponuku?
V Taliansku. Na Slovensku sa nič také nestalo. Tu ľudia nemajú bizarné ponuky.

Michele Bornancin je konzultantom slovenských architektov a pomáha im s výberom talianskeho nábytku.

Pripravená v spolupráci s:


menuLevel = 2, menuRoute = style/byvanie, menuAlias = byvanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 23:58