StoryEditor

Symbolmi bohatstva sú dnes tepláky a tenisky. Na diamanty zabudnite

14.05.2015, 14:42
Autor:
stlstl

Mikina Marka Zuckerberga, rolák a ošúchané tenisky Steva Jobsa alebo tepláky, v ktorých na letisko aj na nákupy vyrážajú celebrity od Rihanny po Kristen Stewart: to všetko sú modely, ktoré znamenajú viac než túžbu po pohodlí. Vo všetkých prípadoch ide totiž o symbol vysokého spoločenského statusu, zistili podľa portálu idnes.cz vedkyne z Harvardu.


Ošúchané tenisky môžu byť znamením úspechu a bohatstva. Avšak len v určitom prostredí. Snímka: archív

Väčšina z nás máva dni, ktoré by sme najradšej strávili v teplákoch a voľnom tričku. Lenže väčšina z nás nepatrí medzi najúspešnejších a najmocnejších ľudí sveta, a tak radšej dodržíme nepísané pravidlá a oblečieme sa podľa toho, ako sa od nás v práci alebo na schôdzke očakáva. Formálne, takzvane „slušne“.

Čím to je, že zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg môže prednášať stovkám bankárov a podnikateľov v džínsoch a mikine s kapucňou, ale bežný manažér by si v takom modeli na firemnej prezentácii vyslúžil hanbu?

Práve týmto spoločenským fenoménom, ktorému sa hovorí „efekt červených tenisiek“, sa zaoberala skupina výskumníčok z Harvardskej univerzity. Prečo červené tenisky? Silvia Bellezza, Francesca Gino a Anat Keinanová uskutočnili množstvo štúdií a experimentov; Gino okrem iného na univerzite prednášala v červených športových topánkach, ktoré k bežnému dress code tamojších profesorov nepatria. Reakcie študentov ukázali, že je dostatočne rešpektovaná, aby si to mohla dovoliť.

Rolexky? Nie, tepláky
Kvôli výskumu vyšli aj do sveta. V Miláne napríklad spovedali zamestnankyne luxusných butikov a sledovali ich správanie. „Predavačky skôr očakávali, že je zákazníčka bohatá alebo slávna, a že teda viac nakúpi, ak mala na sebe oblečenie do fitka a hodinky Swatch, než keď prišla v elegantných šatách a rolexkách,“ zhŕňajú vo svojich záveroch vedkyne.

Keď sa naopak na tamojšej stanici pýtali okoloidúcich - teda ľudí, ktorí sa v „nóbl“ prostredie zvyčajne nepohybujú - boli odpovede odlišné. Opýtaní očakávali, že žena v elegantnom modeli má viac peňazí a vyšší spoločenský status ako tá v športovom oblečení.

Vy ste herečka?
Ich metódu na vlastnej koži vyskúšala Randi Newtonová, redaktorka amerického magazínu Observer. Do luxusného newyorského obchodného domu Bergdorf Goodman vyrazila postupne v dvoch úplne odlišných outfitoch.

Prvý tvorili šedé tepláky a tričko s obrázkom, ktoré doplnila turistickou obuvou, bavlnenou čiapkou, slnečnými okuliarmi a veľkým téglikom zo Starbucks. Druhý model bol úplne odlišný - elegantné šaty, trenčkot, topánky na podpätku, značkové doplnky a na hlave objemná fúkaná. Predavači vraj boli oveľa zdvorilejší a všímavejší, keď prišla v „teplákovej“ variante.

Napríklad v obchode Chanel jej predavač predvádzal nový krém: „Spýtal sa, či si môžem dať dole slnečné okuliare. Odmietla som. , Práve idem z botoxu a myslím, že mám modriny, chápete?' Žiadny problém! Aplikoval mi krém okolo okuliarov, potom sa ku mne naklonil a zašepkal: ,Vy ste herečka?' „Podobné situácie vraj dámu v elegantnom modeli nečakali, personál ju naopak okázalo ignoroval.

Dress code vždy neplatí
Podobný princíp ako v luxusných obchodoch a podnikoch platí podľa harvardských profesoriek aj vo svete vysokého biznisu. Štýl obliekania, ktorému hovoria „CEO casual“ si však podľa nich môže dovoliť len málokto.

Typickým príkladom bola známa uniforma Steva Jobsa: generálny riaditeľ Applu nosil vždy rovnaký čierny rolák, modré džínsy a okopané tenisky. Iným profesionálom by sa za podobný outfit na významných stretnutiach či konferenciách vysmiali, jeho status oblečenie ešte podporilo.

Podľa trojice výskumníčok si luxus obliekať sa „nevhodne“ môžu dovoliť len ľudia naozaj mocní, úspešní, známi či bohatí. Len v ich prípade sa tenisky, tepláky alebo športová mikina môžu stať symbolom vysokého spoločenského postavenia. A to tiež len v prostredí, ktoré kódy vyjadrené takým oblečením pozná a vie si ich preložiť.

Jednoducho povedané: keď zajtra zájdete v oblečení z jogy do nákupného centra, nikto sa nad vami nepozastaví. Keď ale v teplákovej súprave vyrazíte do VIP salóniku na letisku, možno si tak vyslúžite zvlášť pozorný servis.

01 - Modified: 2007-05-31 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Profil - Agda Bavi Pain
01 - Modified: 2024-11-23 16:00:00 - Feat.: - Title: Túžia byť bohaté a obklopené luxusom: Tieto znamenia urobia pre peniaze naozaj čokoľvek 02 - Modified: 2024-11-16 15:00:10 - Feat.: - Title: Horné jedno percento obyvateľov skupiny G20 vlastní 31 percent jej celkového bohatstva 03 - Modified: 2024-11-15 11:01:58 - Feat.: - Title: Zuzana Kanisová: Alkohol prestala piť pred jedenástimi rokmi. Prezradila nám prečo 04 - Modified: 2024-11-14 09:00:00 - Feat.: - Title: Koniec nudným kabelkám. Zbaľte sa štýlovejšie a vyskúšajte zopár originálnych kúskov! 05 - Modified: 2024-11-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Vstúpte do sviatočnej sezóny s F&F. V kúskoch novej kolekcie zažiarite na každom večierku
menuLevel = 2, menuRoute = style/byvanie, menuAlias = byvanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. november 2024 23:16