Keď vlani vstúpila speváčka Rihanna na schody Metropolitného múzea umenia, v ktorom sa každoročne odohráva najväčší sviatok módy - takzvané Met Gala - vyrazila všetkým dych. Na Čínou inšpirovaný večer priniesla obrovský cisársky žltý plášť vyšívaný zlatými kvetinovými motívmi, obohnaný kožušinou a s nekonečne dlhou vlečkou.
Tá skoro vyrazila dych samotnej Rihanne, ktorá je v súčasnosti jednou z najväčších módnych ikon, pretože bola taká ťažká, že sa speváčka bez pomoci nemohla pohnúť. Tvorkyňou dychvyrážajúceho modelu je čínska dizajnérka Kuo Pchej. Vo svete takmer neznáma, ale čínske "áčkové" celebrity ako Li Ping-ping alebo Čang C'i, ktoré majú viac fanúšikov než kdejaká hollywoodska star, sa bez jej kreácií nezaobídu.
Že módna ikona, akou je Rihanna, siahla po čínskom modele, je akosi príznačné. Zatiaľ čo vo svete ešte stále prevláda pocit, že čínska módna produkcie rovná sa viac či menej dokonalá napodobenina svetoznámych značiek, opak začína byť pravdou. Rastúca stredná trieda v ríši stredu je hladná po luxuse. Módne domy to dobre vedia a čínsky zákazník je pre nich ten, ktorý im zaistí najväčšie tržby. Mimochodom, trh s luxusom veľmi citeľne zasiahol boj čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga proti korupcii. Znamenal totiž pokles tržieb.
Číňania sa vedome chcú odstrihnúť od povesti krajiny fejkov. V čínskych veľkomestách na uliciach uvidíte kvantá "vuittonek" či kabeliek Gucci, Prada alebo ďalších ikonických značiek. A všetky budú pravé. Do krvi sú schopní sa s vami hádať, že v Šanghaji neexistuje tržnica s falzifikátmi. Tá, kde ešte v roku 2004 nakupoval Giorgio Armani "svoje" hodinky a pochvaľoval si, že sa skoro nedajú rozoznať od originálu, skutočne zmizla. Padla za obeť vstupu Číny do WTO. Predajcovia sa presunuli do menších a stratených priestorov, píše idnes.cz.
A keď už "pravoverného a stranou prevereného" Číňana donútite, aby vás k nim odviezol, behá medzi Európanmi, ktorí s detinskou radosťou zjednávajú a nakupujú "úplne pravé" Breitlingy a snažia sa ich presvedčiť, nech to nerobia. Veď sú to falzifikáty! Túžba Číňanov po luxuse navyše v poslednej dobe prechádza premenou. Tak ako Česi, a už i Slováci, prepadli lokálnym potravinám z farmárskych trhov, tak sa Číňania už trochu nasýtení západnými značkami prikláňajú k domácim výrobcom luxusnej módy.
Dokazuje to aj rebríček top firiem v odbore, ktorý zostavuje poradenská spoločnosť Deloitte. Medzi prvých 25 koncernov predávajúcich luxusný tovar podľa obratu sa prebojovalo rovno päť zástupcov z ríše stredu. Zatiaľ ide o šperkárske firmy na čele s Chow Tai Fook Jewellery, ktorej sa hovorí Tiffany Ázie. A mimochodom, najrýchlejšie rastúca spoločnosť v odvetví je potom Michael Kors. A tá má sídlo v čínskom Hongkongu. Takže až čínske firmy poriadne rozbehnú svoju expanziu po svete, mali by sa tradičné módne domy začať o svoje výsostné postavenie báť.