Malo ísť o novú architektonickú pýchu Paríža, výsledkom je však sklamanie, ktoré sa rozhodne medzi významné stavebné počiny do učebníc nezapíše. Reč je o rozsiahlom nákupnom centre v stredu francúzskej metropoly - Les Halles, píše portál lidovky.cz.
Miesto slúži dlhodobo nielen k nákupom, ale je tiež dôležitou križovatkou hromadnej dopravy. Už historicky sa tu nachádzala tržnica, ktorú spisovateľ Émile Zola opísal ako „brucho Paríža“. V novodobej histórii išlo o nákupné centrum prevažne skryté v podzemí. Lenže to sa pokúsili pred niekoľkými rokmi zmeniť.
Sľubné plány architektov Patricka Bergera a Jacquesa Anziuttiho z roku 2007 pôsobili, že mesto svetiel dostane ďalšie architektonickú ikonu. Nákupné centrum sa malo podľa nich presunúť z veľkej časti do nadzemnej časti, tú mala dekorovať rozsiahla konštrukcia zvlnenej strechy. Zodpovedať tomu mal aj názov La Canopéee, čo je odborný terminus technikus využívaný v biológii pre najvyššie vegetačné poschodie, kde sa nachádzajú koruny stromov.
Výsledok však taký idylický nie je. Strecha síce zvlnená je, ale ešte len niekoľko dní otvorené centrum pripomína skôr nepodarené kovovo-sklenené monštrum. Paríž je sklamaný, jej brucho prešlo premenou, ktorá sa nepáči.
Nový nákupný dom v centre Paríža má obriu konštrukciu vytvárajúcu vlnitú strechu.Reuters
StoryEditor