Olga Menzelová, manželka legendárneho českého režiséra Jiřího Menzela, nie je architektka, ale producentka. Napriek tomu ju baví budovať a rekonštruovať. Interiér v podkrovnom byte, ktorý pred rokmi kúpila, upravovala postupne. Teraz, keď je hotovo, sklamane konštatuje, že už nie je čo prerábať, píše Eva Vacková pre idnes.cz.
Než získal mezonetový byt 4 + 1 súčasnú podobu, prešlo niekoľko rokov. Úpravy sa preťahovali väčšinou z finančných dôvodov. "Moja matka sa mi smeje, že som staviteľ. Dlhú dobu sme tu viac-menej bývali s remeselníkmi. Keď odišli, dcére Aničke chýbali,“ prezrádza Olga.
Pokoj v centre mesta
Olga má rada svetlo a priestor, takže oceňuje veľké okná. Rovnako ako otvorený krov, ktorý bytu pridáva atmosféru. Malá terasa smerom do dvora bola súčasťou bytu v pôvodnom stave. Teraz na ňu pribudla drevená podlaha a sauna. Z horizontálneho okna obývacej izby je vidieť na protiľahlú zelenú stráň s roztrúsenými domčekmi. Výhľad pripomína záhradnú štvrť na okraji mesta.
Ale je to inak. Olga žije s dvoma dcérami v nájomnom dome z dvadsiatych rokov minulého storočia, ktorý stojí priamo na jednej z rušných pražských križovatiek. Pretože je byt veľmi vysoko, nedolieha doň hluk. Vďaka klimatizácii je podkrovie bez problémov obývateľné aj v lete. "Vlastne je zaujímavé, že nech som bývala kdekoľvek, tak vždy v podkroví. S výsledkom úprav som spokojná, všetko je podľa našich predstáv. Je to úplne iný byt ako ten, ktorý som začala prerábať. Aj keď dosť pendlujeme a občas bývame u manžela v byte na Hradčanoch, tu sme všetci veľmi šťastní," hovorí Oľga.
"Nazvala by som to 3D puzzle. Do seba zapadlo riešenie predošlého majiteľa so zmenami podľa rôznych projektov, ktoré postupne zadávala pani Menzelová,“ opisuje architektka Kateřina Vávrová. Tá vstúpila do procesu v okamihu, keď sa na ňu obrátila o pomoc stavebná firma, ktorá hľadala spoľahlivého stolára. Firma potom realizovala aj atypickú knižnicu pod schodmi. Olga s Kateřinou sa začali baviť o koncepcii bytu a vznikla spolupráca, ktorá ovplyvnila vzhľad a fungovanie interiéru. Ujasnili si základný farebný koncept: biela s drevom a pár čiernych kontrastov. O farby sa z veľkej časti postarali obrazy a doplnky.
V otvorenom priestore bolo nutné navrhnúť osvetlenie. "Aby sa svetlo dostalo tam, kde bolo potrebné, musela som obísť nie celkom vyhovujúce vývody elektriny. Vyriešili to lišty so závesnými chrómovými reflektormi," vysvetľuje architektka.
Premeny v čase
"Postupovalo sa podľa aktuálnych potrieb rodiny. To znamenalo najprv vyladiť spoločné bývanie pre malé dieťa, matku, ktorá dokončovala denné štúdium na vysokej škole, a pre babičku, ktorá jej pomáhala s prevádzkou domácnosti," pripomína architektka, ktorá pripravila farebné skice kúpeľne a kuchyne.
Kúpeľňa už bola vybavená sanitou a nábytkom, príjemne bola osvietená denným svetlom, hoci v nej chýba okno. O riešenie sa postaral svetlovod vedený zo strechy. Architektku tiež napadlo použiť do kúpeľne "kúpaciu" fotografiu zo slávneho Menzelovho filmu Rozmarné léto. Zhodou okolností Olga v tom čase organizovala výstavu fotografií pod holým nebom venovanú manželovi k narodeninám.
Po čase došlo aj na väčšie zmeny. Spálňa sa sťahovala z dolnej do hornej časti mezonetu. "Bola to inšpirácia z ciest. Keď sme sa s Jirkom vrátili z Ameriky, rozhodli sme sa pre toto riešenie," pripomína Olga. V prízemí sa tým uvoľnilo miesto pre pracovňu a príležitostnú telocvičňu, hore vzniklo pokojné miesto na spanie, vďaka strešným oknám dostatočne osvetlené.
Na ostrove sa varí a žije
Kuchyňa je najvyužívanejším miestom bytu a starostlivá príprava projektu sa vyplatila. Olga i Anička rady varia, dcéra najradšej hroznovú polievku alebo sushi, Olga si užíva nočné varenie, napríklad keď pečie kačicu. Architektka vytvorila náčrt s farbami a rozmiestnením nábytku. "Vedela som, že chcem ostrovček a kvalitné materiály. Pracovná doska je z odolného Corianu a vodovodné batérie systému Grohe blue nám robí vďaka filtrom z kohútikovej vody minerálku,“ hovorí Olga.
Stavebná firma najskôr zrovnala podlahu a zjednotila jej odtieň so susednou izbou. Pribudli dvere, ktoré prepojili kuchyňu s detskou izbou. Anička si totiž priala vlastnú detskú kuchynku, ktorá je teraz súčasťou kuchynského kúta. "Od pani Menzelovej som dostal pár zásadných požiadaviek, podľa ktorých som pripravil finálny návrh. Kuchyňa mala byť vzdušná a s dostatkom úložného miesta. Na jednu stenu som preto nad seba umiestnil dva rady horných skriniek, na druhú otvorené police korešpondujúce so štýlom obývacej izby. Horizontálne delenie nábytku opticky rozšírilo miestnosť," vysvetľuje dizajnér Peter Švehla, ktorý kuchyňu navrhol.
Aby biely nábytok nepôsobiť fádne, je použitá čiernobiela kombinácia. Výrazný je obklad stien nad pracovnou doskou. Mal byť bez škár, ale nie zo skla. Dizajnér to vyriešil keramickým obkladom. Obkladačky Xlight majú rozmer 3 × 1 meter a sú tenkostenné. Pretože je kuchyňa miestom, kde sa stretáva rodina aj priatelia, nesmelo chýbať barové sedenie a v ostrovčeku zabudovaná vinotéka. Zohľadňuje sa aj bezpečnosť pri varení: wok je súčasťou varnej indukčnej dosky, teda dostatočne vzdialený z dosahu detí.