Obnosené šaty a odpad z textilných tovární stáli pri zrode techniky, ktorá v posledných rokoch hýbe svetom takzvanej pomalej módy. Hovorí sa jej upcyklácia a pracujú s ňou aj svetoví dizajnéri, ktorí hľadajú alternatívy ku klasickej výrobe, píše Marie Barvínková pre idnes.cz.
Upcyklácia je zjednodušene povedané vytváranie niečoho nového z materiálov, ktoré sú už odpísané. Spadajú do nej umelecké diela, nábytok a samozrejme najrôznejšie módne projekty, ktoré dávajú nový život napríklad zvyškovým látkam z textilných fabrík. Pointou je tvoriť a pritom neškodiť a mať na zreteli pojmy ako nadvýroba a nadspotreba.
Práve s nimi pracuje Veronika Hubková - vyštudovaná ekonómka, ktorá sa dlhodobo zaoberá princípmi udržateľnej módy a hľadá cesty, ako ich aplikovať do svojej vlastnej módnej tvorby. Problematika textilného odpadu ju úplne pohltila. „Keď som si uvedomila, koľko je odpadového textilného materiálu a tiež donosených odevov, práca s novými materiálmi mi prestala dávať zmysel,“ hovorí. Látky, ktoré už zdanlivo doslúžili podľa nej môžu byť plnohodnotnou alternatívou k tým novým.
Odpad ako dar
Chce to trpezlivosť. "Musíte vynaložiť viac času a energie na to, aby ste získali to, čo textilky vyhodili. Ja sama sa teraz sústredím na zvyškové látky z textilných výrob, ktorým sa hovorí pre-consumer waste, predovšetkým na pružnú pletenú metráž rôzneho zloženia," opisuje Hubková. Z úpletu, ktorý by inak mohol skončiť napríklad na skládke alebo v spaľovni, vyrába tričká a mikiny na voľný čas.
Upcyklácia slávi úspechy vo Veľkej Británii, kde s rovnakým typom "odpadu" už od roku 1997 pracuje napríklad Orsola de Castro, polovica tvorivého dua From Somewhere a spoluzakladateľka medzinárodnej iniciatívy Fashion Revolution. Návrhár Christopher Reaburn sa zase špecializuje na netradičné zvyškové materiály - okrem iného výroba oblečenie z padákov a z vojenských uniforiem. V Spojených štátoch sa prebytkom z textilných výrob venuje uznávaná značka Reformation, za ktorou stojí populárna losangeleská podnikateľka Yael Aflalo.
Móda z odpadu
O niečo častejšie sa stretávame s dizajnérmi a značkami, ktorí pracujú s takzvaným post-consumer waste, teda nenoseným alebo donosenými odevmi. A tie transformujú na úplne nové kusy oblečenia. Nejde pritom o žiadnych amatérov. Staré oblečenie na štýlové kúsky premieňa napríklad návrhárka Ľubica Skalská, dvojica Win Win Love alebo úspešný projekt Recycle With Love.
Aj známa berlínska značka Schmidttakahashi tvorí z donosených odevov. Svoj koncept označuje ako módnu resuscitáciu alebo reanimáciu. Každý kus odevu podľa tejto filozofie nesie určité informácie o tom, kto ho nosil. O jeho figúre, pachu, fyzickom a mentálnom postoji a životnom štýle. Ich cieľom je potom jeho príbeh dotvárať.