Veľký podiel na jej rozmachu má vzrastajúca emancipácia moslimských žien, ktoré chcú byť trendy, ale v rámci toho, čo im dovoľuje ich viera. Spolu s nimi sa ale podľa Lidoviek k tejto vlne pridávajú ženy z celého sveta, ktoré skrátka netúžia na verejnosti vystavovať zbytočne veľa kože.
Dlhý rukáv, zahalené kolená, prípadne aj členky, či už dlhou sukňou, alebo nohavicami, chýbajúce sexy prestrihy ... to sú hlavné zbrane "modest fashion". Strihy sú však vynaliezavé, často aj opisujú ženské krivky. Pestrofarebnosť a výšivky či iné ozdoby sú potom samozrejmosťou. Skrátka nejde o neforemné stany zapraných šedivohnedých odtieňov vhodných tak k rozdávaniu Strážnej veže, v ktorých sa stratí akékoľvek zdanie ženskosti.
Samozrejme primárne ide firmám o to, aby podchytili raketovo rastúci dopyt moslimských žien. Do dvoch rokov sa podľa agentúry Reuters čaká, že za výrobky fashion priemyslu utratia skoro pol miliardy dolárov za rok. A to už sa oplatí. Rovnako tak ako vydržať trochu tej kritiky. Najviac jej teraz schytala športová značka Nike, keď prišla so športovým úborom, ktorý zahŕňa aj hidžáb pre moslimské športovkyne.
Vogue zase práve v týchto dňoch vydal svoju prvú papierovú verziu pre arabský svet. Aj ten to schytal, keď na obálku umiestnil fotku supermodelky Gigi Hadid vo šperkoch posiatom závoji. Vraj ide o náboženskú urážku. Zvlášť keď modelka na svojom Twitteri pripomínala svoj napoly palestínsky pôvod, čo mnohí vnímali len ako bohapustú reklamu.
A do tretice: tento rok prvýkrát sa v Londýne v dobe klasických týždňov módy konal aj týždeň cudnej módy. A hoci išlo opäť o udalosť spájanú predovšetkým so silnejúcou chuťou moslimských žien utrácať za premyslené módne kreácie, práve tu sa ukázalo najcitelnejsie, že o "zdržanlivejšiu" módu majú záujem dámy všetkých vyznaní i rás.
"Doteraz bola táto cudná móda vnímaná ako taký moslimský rituál, čo budilo kontroverzie. Módny priemysel je totiž v podstate prísne sekulárny. Ale toto vnímanie sa posúva, "citoval profesorku Reinu Lewisovú z Londýnskej školy módy server denníka Guardian.
Záujem žien o decentné odevy sa potom dá uchopiť aj ako "diera na trhu". To ukazuje zbrusu nový projekt niekdajšej maklérky Ghizlan Guenezovej. Na Medzinárodný deň žien spustila stránku The Modist, ktorá ponúka výhradne modely vezúce sa na "cudnej vlne".
"Sme tu pre všetky ženy, ktoré chcú kvalitnú módu, ale zároveň niečo ponechať predstavivosti," uviedla Guenezová pre CNN. Predstavivosť je totiž oveľa dráždivejšou ženskou zbraňou, než dekolt tak prekliato nízko strihaný, že hrozí ... vy viete čo.