V metropolách Európy v posledných desaťročiach vznikli rozsiahle riešenia pre cyklodopravu. Ich súčasťou sú nové cyklotrasy, zdieľané bicykle, ale aj rozširovanie ponuky služieb pre náročnejších pri individuálnych prenájmoch „rent a bike“.
Rozdiel medzi mestami je hlavne v komplexnosti riešenia cyklodopravy, aj keď viditeľným znakom rozvoja cyklokultúry je kvalita a rozsah cyklotrás a tiež systém hromadnej ponuky zdieľaných bicyklov.
Na hodnotenie a porovnanie cykloslužieb som si vybral tri európske veľkomestá – Lisabon, Paríž a Viedeň. V nich som vyskúšal a otestoval bikesharing aj samotnú jazdu na bicykli.
Paríž
Dvaapolmiliónové rozľahlé, na históriu bohaté hlavné mesto Francúzska. Je rozložené okolo rieky Seiny, kde maximálne prevýšenie nepresiahne 100 metrov.
Jazda na bicykli je tak pohodlná a dostupná aj pre rekreačných cyklistov. Podľa informácie z roku 2021, ktorú zverejnila mestská radnica, aktuálne Paríž pokrýva vyše 1 100 kilometrov cyklotrás.
Paríž som navštívil počas napĺňania smelého plánu stať sa svetovým hlavným mestom cyklistiky. Vybral som si najrozšírenejší sharingový systém v meste, Vélib 'Métropole, ktorý má približne 20-tisíc bicyklov na viac ako 1 400 staniciach v metropolitnej zóne.
Jeho použitie si vyžadovalo registráciu aj trochu trpezlivosti pri čakaní na potvrdenie a zaslanie kódov. Strávil som ho pri dobrej káve a francúzskom croissante.
Trvalo to hodinu, preto odporúčam urobiť si registráciu dopredu, a nie až pri začiatku vlastnej jazdy. Používateľské obmedzenia pre potreby návštevníkov prakticky nie sú.
V Paríži funguje aj systém JUMP, je to praktická, ale drahšia verzia bike sharingu v aplikácii Lime a Uber. Sadám na bike a vyrážam od Pompidouovho centra umenia, cieľom je Eiffelova veža.
Navigácia je jednoduchá, dolu k Seine a stále za obrazom Eiffelovky. Doprava je tu aj počas víkendu silná, tentoraz pre štrajk a uzavretie časti mesta.
Za jazdy si vyberám trasy označené ako cyklistické. V realite vnímam rozdiel medzi dočasnou a kvalitnejšou štandardnou cyklotrasou.
Dočasná sa nečakane končí nájazdom na chodník, niekedy sa úplne stráca alebo kvôli betónovým zátarasám musím prejsť do rušnej dopravy.
Za križovatkou naberám rýchlosť a šiniem sa po nábreží. Katedrálu Notre Dame som nechal za sebou, na druhej strane za Seinou už žiari v slnku zlato-biely Louvre.
Vedľa cesty míňam staničnú halu krásneho múzea impresionistov d´ORSAY. To už avizuje blížiacu sa Eiffelovu vežu a cieľ jazdy kaviareň pod ňou na brehu Seiny.
Lisabon
Vyše päťstotisícové hlavné mesto Portugalska, jedno z najstarších miest na svete a po Aténach aj druhé najstaršie hlavné mesto v Európe s 3-tisíc ročnou tradíciou.
Je rozložené na dvoch brehoch zátoky vytvorenej riekou Tajo, stojí na ôsmich výrazných pahorkoch, čo ponúka zážitok na rekreačné bikovanie aj športový výkon.
Lisabon má v súčasnosti približne sto kilometrov cyklistických trás rôznych typov, okolo 60 percent tvoria samostatné cyklotrasy.
Metropola má rovinatú cyklolíniu na pobreží, druhá časť cyklotrás vedie po cestách a trasách mesta nad pešou zónou a tretia je v blízkom okolí.
Cyklotrasy na mapách vyzerajú dobre, ale nepokrývajú všetky turistické ciele. Pri jazde musíte použiť kombináciu cyklotrasy, cesty pre autá a autobusy, chodníka a parku, čo môže byť dobrodružné.
Aj nový lisabonský cyklistický a bežecký chodník na nábreží má svoje prekvapenia. Dobrý asfalt sa mení na kocky, o kúsok ďalej na nerovný betón, značenie a cesta sa kľukatí aj stráca.
Odporúčam preto byť pri jazde pozorný. Mesto má zdieľaný systém Gira bikes. Počet bicyklov má dosiahnuť tento rok číslo 1 300.
Pre zahraničných cyklistov je ich používanie ťažšie, a to aj napriek stĺpom s Wi-Fi s dobrým pripojením a celkom jasným návodom.
Nám sa nepodarilo vyriešiť vloženie údajov platobnej karty pre povinnú garanciu do systému. Bez nej nie je možné využiť bicykel ani na čas do 45 minút, ktorý označujú ako bezplatný.
Takže trvanie riešenia 40 minút a bez úspechu. Okrem Gira existujú v Lisabone dve ďalšie služby zdieľania bicyklov Uber's Jump a Hive.
Na testovanie som použil klasický, ale drahší spôsob prenájmu bicyklu – rent a bike. Pre začiatok jazdy si vyberám ulice pri námestí Praca de Minicipio neďaleko pešej zóny a ulíc stúpajúcich do pahorkov, na ktorých stojí hlavne historické staré mesto.
Premávka je pomerne rušná, kde nie je cyklotrasa, majú bicykle vyhradený spoločný pruh pre autobusy a cesty sú riešené ako dvojprúdové jedným smerom.
Keď vstúpite priamo do pešej zóny na Rua Augusta, nikto sa netvári prekvapene, aj keď značenie pre povolenie jazdy tu nie je.
V najstaršom centre Alfama, Baixasa, ale aj Costa de Castelos sa ulice zužujú, pruh pre bicykle mizne a trasy nevedú všade.
Sem-tam skočím do cesty starodávnej električke, ale najväčším objavom z bicykla je staré centrum s maľbami na stenách a so zabudnutými domami a starými príbehmi pri R. da Guia.
Dobre značená je nová trasa okolo zátoky, aj tu sa však mení povrch, ktorý je pre biking menej komfortný. No výhľady pri západe slnka nad vodou sú výnimočné.
Viedeň
Dvojmiliónové hlavné mesto Rakúska, mesto hudby a umenia usadené na rieke Dunaj s bohatou históriou a impozantným historickým centrom.
Rovinaté centrum s prevýšením v okrajových štvrtiach a s pahorkami v dotyku s mestom. Vhodné na objavovanie historického centra, ale aj na bicyklové výjazdy do zvlnených pahorkov blízkych vinohradov.
Viedeň sa dá ideálne a pohodlne preskúmať na bicykli. Intenzívne je využívaných 1 400 kilometrov cyklotrás. Kvalitná a dobre riešená cykloinfraštruktúra je súčasťou chodníkov, často samostatne na vyvýšených, od cesty oddelených trasách.
Pritom Viedeň je dlhodobo cyklistické a stále sa rozvíjajúce mesto. Už v roku 2008 tu bolo vyše tisíc kilometrov cyklotrás, dodnes pribudlo ďalších štyristo. Zdieľané mestské bicykle City bike Wien sa dajú požičať na 121 staniciach.
Je však potrebná krátka registrácia, ale služba je jednoducho dostupná a prakticky bez obmedzení pre turistov. Všetko vybavíte do pätnástich minút.
Štartujem od Vienna State Opera, na všetky strany sa odtiaľto rozbieha dobre vybudovaná sieť cyklotrás. Je to zážitok.
Cyklotrasy sú od ciest oddelené často nielen vizuálne, ale aj výškovo alebo pásom zelene. Bicyklovanie je tu skutočný relax.
Smerujem okolo najstaršej pešej zóny na Kartner strasse po malej zachádzke na kávu na Naschmarkte smerom k Historickému múzeu, Hofburgu a radnici.
Široká cyklotrasa vedie okolo Volk parku s tisíckami ruží do najužšieho centra, k Dómu sv. Štefana. Stretávam cyklistov, kolobežkárov, peších turistov.
Z vedľajšej ulice smerujú okolo chrámu na výlet tradičné fiakre. Cesty sa menia od samostatnej po vyhradený pruh v úzkej uličke. Cieľom riešení je maximálna dostupnosť na bicykli, a to sa Viedni naozaj darí.