Letecké úrady vo Veľkej Británii chcú upozorniť na problematiku nedostatočnej znalosti angličtiny niektorých pilotov, ktorá podľa nich môže viesť až k vážnemu ohrozeniu na ľudských životoch. Preto nariadili vypracovať štúdiu, ktorá má tento problém podrobne preskúmať. Jej výsledky budú známe do roku 2014.
Množstvo pilotov určite môže potvrdiť skúsenosti s komunikačnými problémami, ktoré nespôsobila technická porucha, ale obyčajný ľudský faktor - a to neporozumenie.
Vzhľadom k tomu, že je angličtina Medzinárodnou organizáciou civilného letectva (International Civil Aviation Organisation - ICAO) uznávaným univerzálnym jazykom v letectve, žiadny pilot ani letecký dispečer sa bez jej znalosti skrátka nezaobíde.
Britské ministerstvo dopravy (Departmet for Transport - DFT) vypočulo obavy Úradu pre civilné letectvo (Civil Aviation Authority - CAA) a objednalo si podrobný prieskum. Ten má odhaliť, ako sú na tom piloti operujúci vo Veľkej Británii a leteckí dispečeri so znalosťami anglického jazyka.
"Niektoré nedávne udalosti nám naznačili, že komunikačné zdatnosti pilotov v (tzv.) leteckej angličtine nie sú vždy na potrebnej úrovni," povedal pre denník The Daily Telegraph hovorca CAA.
Hovorca ďalej uviedol, že tento problém sa zatiaľ pohybuje skôr v rámci neoficiálnych správ, ale vzhľadom k tomu, že je pre CAA najvyššou prioritou práve bezpečnosť, považuje za rozumné preskúmať ho do hĺbky.
Od výskumu si CAA podľa hovorcu sľubuje ucelenejší pohľad na celý problém: "...Očakávame, že nám tento projekt poskytne oveľa jasnejší obráz a odhalí, či sa máme skutočne obávať, alebo nie."
Výskum financovaný DFT pod záštitou bezpečnostného programu UK State Safety Programme povedie doktorka Barbara Clarková, ktorá je lingvistka a antropologička so špecializáciou na leteckú komunikáciu na londýnskej univerzite Queen Mary.
Clarková k tomu pre The Daily Telegraph uviedla: "Tento projekt ukazuje, že Spojené kráľovstvo si je vedomé potreby zachovať jasnú komunikáciu v letectve a považuje to za serióznu záležitosť."
"Väčšina rozhovorov medzi pilotmi a dispečermi sa odohráva bez akýchkoľvek nejasností či nedorozumení, ale aj tak existujú prípady, keď je význam oznámenia nejasný alebo skrátka nie všetci sú ,na rovnakej vlne', a môže sa tak stať chyba," hovorí Clarková.
Taktiež dodáva, že vzhľadom na globálny charakter letectva a rozdielne kultúrne prostredie jednotlivých pilotov a dispečerov je úplne pochopiteľné, že dochádza k nedorozumeniu.
"Projekt chce zistiť, ako môžeme zlepšiť existujúce metódy k zachovaniu zrozumiteľnosti (v leteckej komunikácii) a eliminovať jazykové problémy, ktoré môžu viesť k vážnym nehodám," uviedla vo svojom vyhlásení univerzita Queen Mary s tým, že výsledky výskumu budú známe do budúceho roka.