K Maxovi, majiteľovi obchodu s bicyklami, denne chodia známi, ktorým sa postaral o nový výzor dvojkolesového tátoša.Jaroslav Halamka, iDNES.cz
StoryEditor

Skryté miesto v talianskej Parme. Tam, kde vyrábajú unikátne bicykle na mieru

17.05.2016, 00:00

Na zastrčenom námestí Piazza de Cervi v talianskej Parme, v tesnom susedstve židovskej synagógy, ktorú strážia armádne jednotky so samopalmi, nájdete malý domček s nápisom Ferdinando. Vnútri žije dielňa, ktorá do sveta posiela bicykle s nefalšovaným talianskym charakterom, píše Jaroslav Halamka pre iDnes.cz.  

Parma je pre bicykle ako stvorená. V meste, ktoré leží v rovinatej časti Emilia-Romagna, vládne pohodové tempo a podobne ako napríklad v Berlíne, aj tu si musíte dávať pozor, aby ste na chodníku nešli po časti určenej pre cyklistov. Horské bicykle sú tu, pochopiteľne, vzácnosťou, v uliciach vidieť hlavné tie mestské a niektoré z nich sú doslova hýčkané. Na svoje si príde hipster aj miestny remeselník, ktorý potrebuje previezť cez mestský park na prednom nosiči záchodovú misu.

Obchodík Italia Veloce na zastrčenom námestí Piazza de Cervi sa do tohto prostredia vyložene hodí. Vnútri aj okolo neho vidieť mestské bicykle, ale nájdu sa aj zaujímavé cestné kúsky. A ako neskôr s kamarátom zisťujeme, že ten najviac zablatený je Maxovým miláčikom, s ktorým sa vydáva na retro preteky po celom Taliansku. Max je majiteľom značky Italia Veloce. Je to Talian ako víno, výrečný a dobrosrdečný. Jeho nadšenie pre cyklistiku z neho len tak srší a z nášho prvotného plánu na chvíľku nakuknúť do jeho dielne sme sa naraz nejakým spôsobom našli v situácii, že sme chceli, aby nám niekto bicykel postavil. Tie z tejto dielne pravidelne putujú do celého sveta a niekoľkokrát v mesiaci aj do Tokia. Priemerná cena sa pritom pohybuje okolo dve tisíc eur.

Prvý bicykel
Maxa hneď od začiatku zaujíma, kde presne bývame a v akom teréne chceme jazdiť. Okolie Prahy si vraj dokáže vybaviť z jednej návštevy a keď mu povieme, že chceme jazdiť aj po lesných cestách, vyzerá to tak, že má celkom jasno. Prichádza niekoľko malých otázok a návrhov, aby sme prišli za hodinu. Po krátkej prechádzke sa vraciame do obchodu a Max už so svojím technikom (nikto iný tu nepracuje), dotvárajú prvý návrh bicykla.

Zatiaľ, čo v modernej cyklistike vládne karbón a hliník, Max je zo starej školy a preferuje železný rám. „Karbón je krehký a hliník prenáša nárazy do chrbtice a do kĺbov,“ tvrdí. „Železný rám je ťažší, ale vydrží nárazy a najlepšie ich dokáže tlmiť tak, aby nešli s plnou razanciou tela.“ Bývalý športový jazdec vyznáva tiež filozofiu veľkého rámu. Všetkým svojim zákazníkom totiž odporúča v priemere o tri čísla väčšie rámy než je obvyklé. Presný dôvod nám Max síce vysvetlil, bohužiaľ sa nám ale jeho zmysel stratil v preklade. Ako si však sami overíme, bicykel, ktorý nám postavil, je veľmi stabilný a pritom sa dobre ovláda. V Italia Veloca si môžete kúpiť tri základné kategórie bicyklov: Ribelle, Audace a Magnifica. V nižších radách sa využívajú rámy štandardných výrobcov alebo repasované rámy, ktoré max nájde na svojich cestách po celom svete.

Prémiový bicykel Magnifica sa chváli ručne robeným rámom od talianskeho remeselníka, ktorého meno Max odmietol prezradiť. „Ale je to majster,“ smeje sa. Rám využíva špeciálne trubky, ktoré sú v prostrednej časti širokej asi 0,5 – 0,6 milimetrov, ale v spojoch sú zosilnené až na deväť desatín milimetra. „Výroba magnifica je jemná a starostlivá práca. Spoje sú remeselne tak dobre urobené, že ich priznávame a farbíme ich ako ostatné časti rámu.“ Náš bicykel je ale tejto prémiovke na míle vzdialený. Max nás necháva bicykel si vyskúšať a pritom starostlivo sleduje naše pohyby a nadšenie z jazdy. Tak trochu si tu pripadáme ako u krajčíra šijúceho na mieru. Zhruba po hodine prvej prehliadky sa dohovárame na ďalšej návšteve, kedy sa budeme snažiť dostať k finálnemu bicyklu.



Odkaz na históriu

Druhý deň sa snažíme dotiahnuť náš bicykel do finálnej podoby a hlavne určiť jeho cenu. Max vyberá formulár a začíname zostavovať. Každú časť, ktorú na bicykel potrebujeme, máme na výber. Môžeme si zvoliť kožené sedadlo od britskej kožiarskej firmy Brooks. Podľa Maxa má kožené sedlo tú výhodu, že si postupne zvyká na svojho majiteľa a časom sa stáva pohodlnejším než na prvý dojem dokonalé sedlo z umelých materiálov. Max skrátka miluje veci, ktoré dobre fungujú, majú svoje opodstatnenie z hľadiska jazdy a v minulosti ich využívali aj profesionálni jazdci. A v neposlednom rade musia byť aj dozajnovo zaujímavé. Napríklad klipsy na topánky si sám nakreslil podľa cyklistického katalógu z 19. storočia. A veľkú časť jeho ponuky v obchode tvoria aj repasované časti od výrobcov, ktorí už neexistujú a sám ich zohnal na cyklistických bazároch po celom Taliansku.

Pri výbere uchytenia prednej vidlice máme na výber medzi japonským a talianskym výrobcom. „Japonský systém je z hľadiska montáže šikovnejší a praktickejší, ale aj tak radšej používam ten taliansky. Horšie sa montuje, ale z môjho hľadiska je krajší a pritom rovnako pevný.“ Kto vie, akú rolu v tom zohráva práve talianska národná hrdosť. Niet divu, že stránky katalógu s modernými prehadzovačkami rýchlo prelistuje s miernym znechutením. „Nemám ich rád. Sú umelé a nemajú žiadny príbeh,“ tvrdí. Pokiaľ na nich ale budeme trvať, objedná ich. Katalógov s modernými súčiastkami má hneď niekoľko, najviac času strávime pri katalógu talianskeho výrobcu Campagnolo. Veľkú dávku pozornosti venuje Max riadidlám. Do mesta je podľa neho dôležitý vzpriamenejší posed, na športovú jazdu zaľahnutie. „Ale ani na mestskom bicykli by sme nemali sedieť príliš rovno. Všetky nárazy z obrubníkov a mačacích hláv tak pôjdu priamo do chrbtice a to rozhodne nie je dobre.“ Na dlhšie cesty nám odporúča vybrať riadidlá, ktoré umožňujú niekoľko rôznych úchopov a šetria tak zápästia a ramená.

Žiadna sranda

Skrútené riadidlá, klasické barany, rôzne upravované tyče... Kombinovať sa dá čokoľvek. Od mestskej jazdy až po závodné riadidlá pre regulérne historické preteky. Max má v regáli aj rovné riadidlá do tvaru šípky, ktoré sám vyrába, svojím tvarom sa mu však do obchodíka nehodia. „Je to módny výstrelok pre hipsterov, ktorí si bicykel fotia na Instagram,“ hovorí skoro previnilo. Zákazník je jednoducho zákazník.

Konečne sa dostávame k finálnej cene. Na formulári sa v súčte objaví cena 1700 eur, aj keď to malo byť podľa prvotných odhadov o 400 eur menej. Trochu nám tuhne úsmev, ale niektorým súčiastkam nedokážeme po rozhovore s Maxom odolať. Ale aj to zrejme patrí k bicyklu, ktorý má v sebe viac, než len presný dátum konca záruky, zľavu na otáčkomer a odrazky v cene. Pokiaľ budete mať možnosť a cestu okolo, zastavte sa u Maxa v obchodíku. Nielen, že tu nájdete väčší výber súčiastok, ale osobná návšteva tu rozhodne stojí za to.

01 - Modified: 2024-11-21 20:18:30 - Feat.: - Title: Ak Netanjahu navštívi krajinu, budeme ho musieť zatknúť, aj keď nesúhlasíme, tvrdí Taliansko 02 - Modified: 2024-11-21 11:23:38 - Feat.: - Title: Taliansko vydalo na Slovensko muža odsúdeného za vraždu expriateľky 03 - Modified: 2024-11-20 22:58:51 - Feat.: - Title: Taliansko sprísni pokuty pre telefonujúcich vodičov či za prekročenie rýchlosti 04 - Modified: 2024-11-20 22:26:09 - Feat.: - Title: Stellantis opäť odstaví výrobu v niektorých talianskych závodoch, čelí slabému dopytu 05 - Modified: 2024-11-20 22:21:15 - Feat.: - Title: Opozičného politika Gonzáleza Urrutiu uznalo za zvoleného prezidenta Venezuely aj Taliansko
menuLevel = 2, menuRoute = style/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. november 2024 21:53