V roku 2017 si Nemecko nadelí netradičný vianočný darček. Nová lanovka na najvyššiu horu krajiny Zugspitze bude nástupkyňou lanovky zo šesťdesiatych rokov minulého storočia Eibsee-Seilbahn a pri svojom otvorení si zapíše hneď niekoľko rekordov.
Najvyššia hora Nemecka Zugspitze má výšku 2 962 metrov a ako hraničná hora medzi Nemeckom a Rakúskom je hojne navštevovaná. Na vrchol vedú tri lanovky a to Eibsee-Seilbahn, Tiroler Zugspitzbahn a Gletscherbahn.
A práve najdlhšiu z lanoviek, Eibsee-Seilhbahn nahradí nová. Tá stará totiž nestačí záujmu turistov. Pôvodnú lanovku otvorili v šesťdesiatych rokoch a slúžila spoľahlivo. Lenže sa pred ňou tvoria obrovské rady. A to ako smerom hore, tak aj nadol. "Lanovka bude väčšia, krajšia a modernejšia," hovorí Peter Huber, technický riaditeľ stavby.
500-miliónový projekt
A v mnohých ohľadoch bude rekordérkou. Žiadna z existujúcich lanoviek sveta neprekoná od zastávky až k horskej stanici väčšie prevýšenie (dvetisíc metrov). Lano bude podopierať jediný stĺp dosahujúci výšku 127 metrov a mal by najvyšší na svete. Navyše vzdialenosť od nosníka až k horskej stanici presiahne tritisíc metrov.
Celý projekt vyjde na na viac ako 518 miliónov eur. Účelom je predovšetkým dopraviť na vrchol čo najviac turistov. Nová kabína bude teda síce väčšia, ale zároveň pomalšia. Staré kabíny unesú 40 ľudí, tie nové zvládnu až trojnásobok, teda 120 ľudí. Takže namiesto 220 ľudí za hodinu lanovka prepraví viac ako 500 ľudí.
V súčasnej dobe sa dostane na vrchol až pol milióna ľudí ročne, čo je ale aj tak už takmer maximálne využitie. "Cieľom je zvýšiť kapacitu o desať percent," vysvetľuje Huber. "To je aj celková kapacita vrcholu Zugspitze," dodáva.
Každé navýšenie kapacity vítajú napríklad v dedine Grainau, ktorá žije práve z turizmu. Ako potvrdzuje miestny starosta, záujem je obrovský.
Stavebné práce komplikuje počasie
Výstavba rozhodne v takej výške nie je jednoduchá, priemerná teplota je mínus 4,8 stupňa, dokonca aj v lete sa tam teploty pohybujú okolo 10 stupňov. Stavbárom ide doslova o dni. Dážď a sneh práce spomaľujú. Aj v auguste musia často murári ráno niekoľko hodín najskôr odpratávať sneh. "Spomalila nás počasie na jar," hovorí Huber. Do konca roka by aj napriek tomu mali stavbári dokončiť betonárske práce. Navyše by mala byť hotová aj presklená moderná stanica s dvomi poschodiami a terasou.
Budúci rok prídu na rad technici lanovky. Tí na jar odstavia starú lanovku a následne ju nahradí tou novou. Po odstávke bude musieť niekoľko mesiacov turistov cez chýbajúci úsek voziť existujúca zubačka, ktorá je oveľa staršia. Prvé úseky pochádzajú z konca dvadsiatych rokov. Od tej doby ale bola niekoľkokrát zmodernizovaná.
V horskej stanici láka Zugspitze nielen na panorámu ale aj napríklad na múzeum snehových kryštálov. Pre hostí zatiaľ výstavba nepôsobí rušivo. Naopak je to jedna z atrakcií. Masívne prebiehajúce stavebné práce v tak vysokej nadmorskej výške nie sú bežné.