Chmúry na čelách manažérov v leteckom biznise vzbudzuje prudký pokles plánovaných kapacít (počet sedadiel na jednotlivých linkách), ktorý sa objavuje s príchodom zimného letového poriadku. Ten tento rok začne platiť od posledného októbrového víkendu, uvádza portál iDnes.cz.
V Európe, Severnej Amerike aj Ázii – teda na severnej pologuli, ktorá je z hľadiska leteckých výkonov rozhodujúca – s príchodom jesene dochádza k útlmu letov pravidelne, pokles sa však (prevedený na percentá) pohybuje v jednociferných číslach.
Napríklad v roku 2019, poslednom „normálnom“ roku, bola zimná kapacita v porovnaní s letom nižšia o osem percent. Tento rok je však podľa zatiaľ dostupných dát vidieť dvojnásobný pokles, teda o 16 percent. Znamená to jediné. Letecké spoločnosti dopytu zákazníkov v zimnom období neveria.
V mnohých prípadoch dochádza k akejsi mikrosegmentácii: letecké firmy ukončia linku fungujúcu v lete a znovu ju oživia len na niekoľko rotácií v období Vianoc a Nového roka, kedy sa všeobecne veľa cestuje a spoločnosti tradične nasadzujú najvyššie ceny. A potom sa zase lietať prestane.
Neistý výhľad do blízkej budúcnosti leteckej dopravy naznačilo aj dianie na aerosalóne v britskom Farnboroughu, ktorý sa konal v júli. Očakávané obrie kontrakty na nákupy nových strojov sa totiž nekonali. Naopak, celkový výsledok patril k najhorším v dejinách veľtrhu.
Zostáva vám 74% na dočítanie.