StoryEditor

Ženy vo filme: (ne)perspektíva z opačného brehu

09.09.2005, 00:00
Akokoľvek sa súčasný Hollywood snaží rúcať stereotypné predstavy o ženách a ich úlohách v spoločnosti, kým bude za vznikom filmu stáť prevažne mužské osadenstvo, vždy to dopadne rovnakým spôsobom -- nerešpektovaním perspektívy druhého pohlavia.

To, že na striebornom plátne obdivujeme v snímke Kill Bill odhodlanú pomstiteľku Umu Thurmanovú, či superhrdinku Jessicu Albu vo Fantastickej štvorke, nie je samozrejmosťou. Americká "fabrika na sny" už vo svojich začiatkoch pracovala s odlišnou koncepciou. Zo žien sa síce mohli stať filmové hviezdy, no ich úlohy boli v prísnom súlade s predstavami spoločnosti ovládanej mužmi. Slávnu Marilyn Monroe vystihujú znaky ako naivný šarm, zvodná rafinovanosť, dôraz na zábavu, nezodpovednosť či precitlivenosť. V konečnom dôsledku však boli postavy tohto sexuálneho symbolu vždy odkázané na podriadenie sa vôli muža. Také boli už samotné začiatky Hollywoodu, výnimky predstavovali tzv. osudové ženy, teda sexuálne aktívne a príťažlivé démonické zvodkyne posadnuté mocou nad mužmi. Najmä od 40. rokov tento typ kontruje koncepcii "hlúpej blondínky". Jej neochvejným príkladom je napríklad Sharon Stone v Základnom inštinkte.

Vamp má zvodné krivky
Podobným typom ako femme fatale je žena -- vamp. V tomto prípade už nejde len o nesúcitnú, tvrdú bytosť, ktorá determinuje osud vybraného muža, ale o nekompromisnú sexuálnu silu, ktorou si podrobuje kohokoľvek vo svojom okolí. Rodina a domácnosť v jej ponímaní sveta nezohrávajú dominantnú úlohu. Venuje sa len "hriechom" -- striedaniu partnerov, aktívnemu sexuálnemu životu, zábave, prípadne drogám. Motivuje ju sexualita, je vypočítavá, akoby zničujúci prírodný element. Muž tu funguje len ako prostriedok na ukojenie sexuálnej túžby vampa. V televíznom seriáli Sex v meste predstavuje typického vampa Samantha (Kim Catrall) -- slobodná žena v najlepších rokoch, ktorá sama diktuje scenáre svojich posteľných príhod.

Posledná akčná hrdinka
Iným typom seriálovej hrdinky je Buffy (Sarah Michelle Gellar). Tínedžerka, ktorej voľný čas napĺňa zabíjanie démonických bytostí, je dostatočne emancipovaná, aby si poradila s nadprirodzenou hrozbou. Takisto tri sestry -- čarodejnice z televíznej série Charmed rady zúčtujú s každou pekelnou silou. Nastal čas, keď úlohy akčných hrdinov nie sú vyhradené už len mužským protagonistom. V snímke G.I. Jane predstavuje Demi Moore vojačku, ktorá sa rozhodne absolvovať tvrdý výcvik, aby sa mohla stať právoplatným členom špeciálnej jednotky. Napriek tlakom z rôznych strán sa jej to napokon podarí -- cesta k zrovnoprávneniu však v tomto prípade prebieha cez použitie sily a stotožnenie sa s mužskou armádnou filozofiou. Zostáva otázka, nakoľko je táto cesta pre ženy schodná a či v prispôsobivej žene môže ostať aspoň zvyšok ženskosti.

Pani Smithová
Na opačnej strane úvah o mužsko-ženskom vyrovnaní stoja filmy zobrazujúce svoje hrdinky z tradičnejšieho pohľadu mužov. Angelina Jolie v adaptácii videohry Tomb Raider nesie tie isté stopy sexizmu, ktoré mala jej digitálna predloha. Dokáže síce bojovať ako chlap a nie je na sladké reči, no fyzicky stvárňuje len ďalší sexuálny symbol. V akčnej komédii Mr. And Mrs. Smith sa z tejto polohy tiež neposunula. Tentoraz si zahrala manželku profesionálneho zabijaka, keď sa sama živí rovnakým remeslom. Lenže keď pár dostane zadanie navzájom sa zlikvidovať, divák zistí, že ide o nanajvýš vyrovnanú dvojicu. Hrdinka je teda silná žena, ale na spôsob muža a z jeho zorného uhla je aj zobrazovaná.

Neobyčajne obyčajná
Niektorí režiséri sa s tematikou emancipácie ženských postáv vyrovnali originálnejšie. Do hlavných rol svojich projektov postavili "civilistky", ktoré sa však nedostanú do problémov vlastným pričinením, ale zásahom "zhora". Nejde pritom o žiadne silikónové blondínky, len o celkom obyčajné bytosti, dosiaľ žijúce tradičným životom. Jamie Lee Curtis sa napríklad v sérii Halloween musí porátať s masovým vrahom, šialeným Mikom Myersom. Ten tu figuruje ako absolútne Zlo, mstiace sa členom svojej rodiny za negatívny zážitok z detstva, spôsobený jeho sestrou. Na vine je teda opäť -- ako to už v mužmi riadenom svete býva -- žena. Spočiatku bezbranne pôsobiaca hlavná hrdinka v sebe postupne nachádza mimoriadne silný pud sebazáchovy a dokáže sa nielen brániť, ale neskôr získava aj dočasnú prevahu.

Ženy nového Hollywoodu
Hollywood objavil nové ženské hviezdy, ktoré sa už nemusia krčiť v tieni opálených svalovcov či tajných agentov. Halle Berryová tak vystriedala svoju milovníčku z bondovky Dnes neumieraj za sebavedomú psychiatričku v Gothice. Michelle Rodriguezová je exotický typ juhoamerickej krásky, ktorá sa objavuje v akčných trileroch ako S.W.A.T. či v automobilovej naháňačke Rýchlo a zbesilo. Tieto ženy preto nepredstavujú model "zúfalých žienok domácich". Paradoxne, práve taký je názov amerického seriálu Desperate Housewives. Oproti svojim kolegyniam zo seriálu Sex v meste sa ženy v tomto seriáli už dostali pod čepiec. Je to však pre ne rovnako nestabilná situácia, akú zažívajú hrdinky akčných filmov. Len jej podoby sú iné. Ako sa dá nažívať s večne zaneprázdneným manželom? To je jedna zo zásadných otázok útočiacich na patriarchálnu spoločnosť, na ktorú jedna z postáv odpovedá bez slov, zato však jednoznačne -- neverou.
Akokoľvek sa však súčasný Hollywood snaží rúcať stereotypné predstavy, kým bude za vznikom filmu stáť prevažne mužské osadenstvo, vždy to dopadne rovnakým spôsobom -- nerešpektovaním perspektívy druhého pohlavia.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
04. máj 2024 03:43