Ešteže mal takú výdrž a nevzdal sa pri prvom neúspechu, píše český portál Lidovky.cz.
Na spásonosný nápad, pridať ku kufru kolieska, aby sa s ním človek nemusel namáhať a zdvíhať ho, prišiel Bernard D. Sadow. Bol viceprezidentom firmy, ktorá sa zaoberala výrobou kufrov a kabátov.
Koncom 60. rokov 20 storočia bol so svojou manželkou na dvolenke na ostrove Aruba blízko venezuelského pobrežia. Cestou naspäť letel cez Portoriko a na letisku nestretol žiadneho pomocníka. Takže, veľké kufry niesol sám.
Všimol si pritom robotníka, ktorý sťahoval akýsi ťažký stroj a pomáhal si doskami s kolieskami. A vtedy dostal nápad: pripevniť rovnaké kolieska priamo ku kufru.
Tento nápad nebol žiadnou prevratnou novinku. Už od konca 40. rokov sa vyrábali malé podstavce s kolieskami, na ktoré sa kufre dali pripevniť. Lenže, veľmi sa nevyužívali.
Všade na letiskách a v hoteloch boli totiž zamestnanci, ktorí za sprepitné ochotne pomohli. V dobe, keď sa Sadow vracal z dovolenky, už cestovanie na veľké vzdialenosti nebolo ničím výnimočným, letecká doprava zažívala boom.
Letiská rástli a z nástupu do lietadla sa stalo menšie cvičenie s ťažkým kufrom v ruke. Na colnú kontrolu totiž pomocníci nesmeli, a cestujúci boli na svoju batožinu sami.
Sadow si vzal doma do parády jeden svoj kufor, ku ktorému primontoval štyri obyčajné kolieska a držiak, za ktorý sa dal kufor ťahať. A bolo hotovo.
Akonáhle celý mechanizmus vylepšil, vyrazil s nim do obchodných domov. Tam však narazil na nepochopenie. Nikto o jeho vynález nemal záujem. Nenechal sa však odbiť a v jednom obchodnom dome si dohodol stretnutie so zástupcom riaditeľa. Práve jeho presvedčil.
V roku 1970 sa kufor na kolieskach začal predávať. Ale stále to nebola žiadna veľká sláva. Kufor bol nemotorný a často sa prevracal.
Až v roku 1987 sa pojazdnou batožinou roztrhlo vrece. Bolo to vďaka zlepšováku pilota Roberta Platha, ktorý ku kufru pripevnil namiesto štyroch koliesok iba dve a vybavil ho vysúvacím madlom.
Stačilo kufor mierne nakloniť a ťahať za sebou. Najskôr svoj zlepšovák používal iba sám a vyrábal kufre pre kolegyne letušky. Postupne však záujem o jeho vychytávku stúpal. Dal výpoveď z práce a založil si firmu na výrobu kufrov s kolieskami. Za pár rokov sa jeho nápad stal samozrejmosťou v takmer každej domácnosti.